Dagens Kyrka

På vandringsleden mellan Thira och Oia.

På vandringsleden mellan Thira och Oia.

Det finns 368 kyrkor på den ögrupp som går under namnet Santorini och som består av fem öar, av vilka två är bebodda. Huvudön heter Thira men ofta kallas den för Santorini, den är ungefär dubbelt så stor som Lidingö, där bor cirka 15,000 människor, men varje sommar besöker cirka 1.2 miljoner denna vulkaniska ögrupp. Förutom Thira är en till av öarna bebodda, Thirassia, fast där bor endast 150 personer. De andra öarna är rester av vulkanutbrott, karga, steniga, stelnad lava.

Ser ut över Oia.

Ser ut över Oia.

Det var oplanerat att jag skulle hamna på Santorini denna sommar men så blev det. Och det blev en perfekt avslutning på en ganska lång, regnig och kall period i Medevi. Besökte alla de fem öarna, på en av dem kan man simma i varmt sulfurbubblande vatten.

På leden upp till profeten Elias kloster.

På leden upp till profeten Elias kloster.

Tyckte om att höra det där om de 368 kyrkorna, det är symmetriskt på något vis. En kyrka för var och en av årets alla dagar, och så tre extra, ‘to spare’, som en sorts treenighet som binder allt samman. Min tanke när jag hörde det var att jag vill stanna här ett år och besöka en kyrka per dag, som ett projekt, förvisso, men ändå, att vandra mellan dem, en per dag, under ett år. Vilka nya perspektiv skulle det ge?

'Klocktorn' med klockorna fästa i ett olivträd, och ett rep att dra i.

‘Klocktorn’ med klockorna fästa i ett olivträd, och ett rep att dra i.

Det är inte realistiskt just nu för mig att ta ett sådant år, men kanske ett annat år. Om tanken får fäste och inte släpper. Det där med alla dessa kyrkor var i vilket fall en bra erfarenhet. Inte minst att alla dessa kyrkor, i alla fall de som jag hann se, en del var extremt små, extremt otillgängliga, men ändå var de öppna, skinande vitmålade, omhändertagna, någon ser till dem. Man undrar vem?

Västra udden.

Västra udden.

Är detta en kyrka? Det skulle kunna vara det, bilden ger inte rättvisa, udden, denna formation, är så mäktig att den blir som en kyrka, att möta Gud i naturen, det räcker så. Och kanske är det så, att det är enklare att ha en Gudsrelation utanför allt det där som Kyrkan för med sig, ändå hamnar jag i detta, en kyrka per dag, att kunna gå in i. Omhändertagen.

Är tillbaka i Medevi för den sista helgen av Brunnssäsong för den här sommaren. Har sommarjobbat i sommar och ska jobba i frukostservicen imorgon bitti, det är också en cirkelgång. Jag har vistats i Medevi varje sommar sedan jag var nyfödd och sommarjobbade mig under min ungdom igenom rätt många av Brunnens funktioner. 35 år senare gör jag samma sak som jag gjorde som 18-åring med skillnaden att jag numera även periodvis ser till kyrkan. Den är privat, saknar församling, den är i behov av renovering, men den är också skinande vit, och nästan alltid öppen, man öppnar den och låser den runt åttasnåret varje kväll. Det är ett hedersuppdrag. Östgötaslättens många kyrkor är, tyvärr, ofta låsta.

A room with a view.

A room with a view.

2 comments

  1. Hej, roligt att du är här igen!
    En tanke angående stängda kyrkor: Vår kyrka behöver bemyndiga lekmännen, sprid ut ansvaret för öppethållande till ”idéella” medarbetare, be folk anmäla sig frivilligt, dela ut ansvar och befogenheter. Kyrkan som de anställdas kyrka, är kyrkans död.
    Jag är kyrkvakt i Sofia varje måndag, 6 timmar i det stilla kyrkorummet trivs jag med, fina samtal med människor, tid för bibelläsning och allmänt ”pyssel” i kyrkorummet i långsamt tempo, för att inte tala om känslan av frihet under de höga valven = ”Upprättelse”.
    Finns inget värre än att mötas av ett meddelande på den låsta kyrkporten : ”Kyrkan är stängd, öppen endast i samband med gudstjänst”. man går till anslagstavlan och där framgår att sommartid har man en musikgudstjänst på söndagskvällarna”, det är allt!
    Vi behöver göra revolution, kyrkan är mitt andliga hem, konkretiserat i kyrkobyggnaden, hur kan den få vara stängd för mig och alla som längtar?

    1. Tack! Det har varit rätt skönt att inte vara så uppkopplad.

      Som boende i Stockholm så blir man ju lite bortskämd med öppna kyrkor men så ser det ju sällan ut på landet. Bra att du är kyrkvakt – jag har varit det under perioder och det är väldigt väl använda timmar, bara detta att vistas i kyrkorummet. Håller med dig angående lekmän, och inbillar mig att det kommer. Fast det tar tid.

Kommentera

