En Länk

Länkar bara lite snabbt till en text i DN idag apropå religionsdialog. Här finns den. En invändning mot texten skulle möjligtvis kunna vara att Nathan Söderblom i första hand verkade som ekumeniker, det vill säga för att samla eller ena olika kristna inriktningar, och inte som texten möjligtvis ger sken av som talandes om andra religioner. Eller?

Detta sagt, det finns väl ingenting att invända mot att en församling skulle låna ut kyrkolokaler till andra religiösa samfund som saknar sådana, eller att man bjuder in människor av annan tro till kyrkan. Att lära av varandra är i grunden positivt. Däremot kan jag fundera på det där med vägar till Gud – jag håller det inte för osant att det mycket väl skulle kunna vara så att alla religioner egentligen är på väg mot samma Gud – men på något vis har jag ändå svårt att få ihop det med kristen tro (eller religiös tro över huvudtaget). Om det inte egentligen spelar någon roll vilken väg vi väljer, varför då välja en väg (bekänna sig till en religion) alls? Då kan man ju lika gärna slopa det där med kyrkotillhörighet.

I vilket fall som helst instämmer jag i tanken att det finns något positivt i att lära sig av andra religioner och det där med att bjuda in företrädare för andra religioner gör mig lite nyfiken. Ska försöka ha span på det och gå dit när det beger sig.

2 comments

  1. Håller med dig, det finns många vägar till Gud, men för den kristne endast en, Jesus Kristus, frälsaren. Det är lite synd att de blandar ihop religionsdialog och ekumenik.
    I vår svenska Kyrka behöver vi fördjupa oss i studier av vår identitet som kristna, då blir samtal över religionsgränser givande och spännande. Lika väl som jag är trygg med var min frälsningsväg går kan jag respektera och glädjas åt någon annan som funnit sin väg och berikas av den.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s