Skapelsebön

Som ord talar skapelsebön vackrare till mig än klimatbön, ekobön, vilket det också hade kunnat kallas. Första september har av påven välsignats som en bönedag för skapelsen. World Day for the Care of Creation. I den ortodoxa kyrkan har första september länge varit en bönedag för skapelsen, lär jag mig när jag läser Bengt Malmgrens inlägg apropå idag. Hela finns här.

Det är också en sorts ekumenik, att gå in i, att dela, varandras bön.

Så minns jag några kloka ord, apropå skapelsetänk. Inte för att skapelsetänk egentligen är i opposition till ekotänk, men orden ger onekligen, i alla fall i mig, olika konnotationer. Skapelse andas evighet, eko nymodighet. Kanske är jag bara för gammal.

Jag fann några ord en eftermiddag när jag satt kyrkvakt, det var länge sedan, de fanns i Verbums kyrkoårsalmanacka, jag vet inte vilket år, och har inte hela texten sparad, men jag kopierade några meningar. Jag har delat dessa ord av Biskop Emeritus Martin Lönnebo tidigare, mer än en gång, men det var länge sedan. Senast Påsktid 2014. Nya läsare tillkommer. Delar dem igen.

”Så här lyder kyrkans miljöprogram: kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trofasthet, ödmjukhet, självbesinning.

”Läsaren invänder naturligtvis: Där står ingenting alls om koldioxiden, svavlet, utfiskningen, vattenfrågan, överbefolkningen, avsmältningen, torkan, bränderna, metangasen och krig. Men, kyrkans uppgift är inte främst att utveckla kunskap och miljöteknik, som naturligtvis är utmärkt, utan att fördjupa våra värderingar, förvandla våra hjärtan så att vi rätt brukar vårt vetande och vår teknik. En människa, eller ett samhälle, präglat av andens nio frukter kommer att vörda, skydda och utveckla livet till dess högsta värde.”

Det må så vara att det Är så, Kyrkans miljöprogram, men det är inte så som det framstår, det tycks idag handla mer om att uppfostra andra till att dricka FairTrade, att agera lobbyist inför klimatmöten. Ekovandra. Vad skulle ske om vi skippade talet om koldioxiden, svavlet, torkan, bränderna, om vi inte betedde oss som alla andra som är i tiden. Tänk om Kyrkans miljöprogram är något helt radikalt annorlunda, en helt annan väg, skapelseväg.

‘Ett samhälle präglat av andens nio frukter kommer att vörda, skydda, och utveckla livet till dess högsta värde.’

Minns den där dagen då jag kopierade de där orden, jag tror fortfarande att de är sanna. Jag vet hur man sopsorterar och handlar ekologiskt, det är inte det jag behöver inspiration för.

Kommentera

