Minnesdagar

Det är den sjunde september idag, min mors dödsdag, eller, som jag föredrar Himmelska Födelsedag. Jag hade inte tänkt på det, vet inte, jag brukar komma ihåg sådant men i år är det som att jag ständigt är en vecka efter tiden. Kom på det först när min bror ringde.

Två gånger per år går han in i en kyrka – han tänder ljus för vår mor, och vår far. Vi pratade om hur fort tiden går, sedan frågade han mig vad jag skulle laga till middag. Jag är inte en extrem långkoksmänniska, men igår kokade jag en stor bit högrev, silade av den, kokade ned buljongen och skar köttet i bitar. Pepparrotskött skulle det bli ikväll. Igen, det är ingen ofta återkommande rätt, någon gång per år kanske, men definitivt en rätt som minner om barndom. Med morotsbitar i, näst intill sönderkokta.

Min bror hajade till i det, det visade sig att även han stod och kokade pepparrotskött, för första gången på tio år, hävdade han i alla fall. För honom var det kanske mer en medveten länk till vår mor, det är inget märkligt att söka minnas en mor via matminnen – för mig var det inte medvetet så att jag valde maträtt för att det är mammas dag idag. Ändå, kan inte låta bli att fundera över sådana där sammanträffanden, även om jag inte tänkte på mamma igår och idag, tänkte hon på mig, och det gick igenom, på något vis. Så åt vi båda pepparrotskött till middag, ett märkligt sammanträffande, eller inte.

Jag gick inte till kyrkan idag, och mammas grav är i Östergötland och jag ska inte bege mig dit. Däremot tända ett ljus. Och viska: Tack för maten!

2 comments

  1. Vilken fin betraktelse! Av en händelse brukade även min mor laga peppartrotsskött, nu känner jag nästan smaken i munnen.

Kommentera

