En bok

IMG_2885 Sådant här ger mig hopp. Något i ett blogginlägg för någon vecka sedan föranledde en pastor, en person som jag egentligen inte känner men som jag Känner, vi vill Samma, och som på olika vis gett sig till känna under åren, något fick honom att fotografera och skicka mig, via SMS, flera, säkerligen väl valda sidor ur Magnus Malms bok. Som om Gud inte finns.

Det var svårt att läsa SMS:en, så beställde boken. Den kom. Den ligger nu som helgläsning. Från baksidan citerar jag: ‘Tänk om kyrkan inte primärt är ett offer för samhällets sekularisering, utan har det avgörandet ansvaret för det?’

En rätt giftig fråga, om man frågar mig, som giftpil då, då kan jag ju fråga mig själv, om jag nu tror att Kristi kropp Är kyrka, med mig som del av, Kristi kropp. Är jag ett offer för sekularisering, eller bär jag ansvar för den? Det är lätt att skövla över ansvaret på ‘kyrkan’.

Samtidigt, jag tror inte att man kan vara i den frågan om man inte själv upplevt sin delaktighet i korsfästelsen. Har man det, så har man, om inte så sekulariseras man, i.e. man lever som om Gud inte finns, inte på riktigt då, som om Han inte dödades av människor som dig, och mig.

Det är stora frågor. Jag skulle kunna säga att kyrkan idag bidrar till sekularisering, men samtidigt. De fem-sex SMS fotografierna nådde mig. Jag beställde en bok. Jag fann denna boks väg till mig viktig. I det kan jag också fundera på vem som ville min själ, vem som vågar vilja mig viktig. Inte var det en präst, det var en frikyrklig pastor. Inte för att det spelar någon roll, egentligen, men ändå. Det spelar roll. Hur denna bok kom till mig är själavård på hög nivå. Guds underströmmar. Är outgrundliga.

4 comments

Kommentera

