Gudsbilder

Det mesta av det jag läser är alls inte speciellt teologiskt, jag läser väldigt mycket skönlitteratur, inte ‘bra’ sådan, gärna deckare. Lite som andra ser på TV-serier. Jag har Netflix men kommer sällan i serierna. Däremot kan jag tycka om den där känslan av att gå in i en bok. Så läser man. Så kan man inte hålla sig från innan det tar slut.

Jag kan också tycka att det är intressant hur Gud beskrivs. Det är mycket Gud i skönlitteraturen. Följande passage fann jag i den pocket som jag nu läser, den har förföljt mig. Apropå Gudsbilder.

”Mina barn, vetenskapen lär oss att elektricitet är rörelsen hos laddade atompartiklar som kallas elektroner. Ett flöde av elektroner skapar en ström och ju fortare elektronerna flödar, desto högre blir spänningen. Det är vetenskap och vetenskap är utmärkt men den är också ändlig. Det kommer alltid en punkt där kunskapen tar slut. Vad ärelektroner egentligen? Laddade atomer säger forskarna. För all del, men vad är atomer?

Han böjde sig fram över stolens ryggrad med sina blå ögon (som också verkade elektriska) fästa på oss.

Det vet ingen egentligen! Och det är där tron kommer in. Elektriciteten är en av Guds portar till oändligheten.”

Kan någon gissa från vilken bok det kommer så blir det guldstjärna.

15 comments

  1. Jag gissade mig, p g a vissa faktafel, till att det inte är en naturvetare som skrev boken, vilket bekräftas efter lite googlande (fusk, därför skriver jag inte ut författare och titel här).

  2. Blev också lite nyficken och hittade var citatet kommer ifrån men vill inte heller jag förstöra för någon annan. Har inte läst och kände inte till boken, men med hjälp av Google hittar man det mesta.

      1. Haha, jo.

        Det är inte elektronflödet som skapar spänningen utan tvärtom.
        Elektroner är inte atomer. Atomer består av flera elementarpartiklar, däribland elektroner.
        Och idag när man har kunskap om till och med de delar som bygger upp elementarpartiklarna, kvarkar och så, blir resonemanget konstigt. Om han skrivit ”vad är en kvark” hade jag väl köpt det, eller om han gått in på att hur elektroner kan vara både materia och vågrörelse samtidigt – för det förstår ingen.

      2. Personen i boken är pastor, och det utspelar sig på 50-talet eller så, så hade han frågat vad är en kvark hade han varit väldigt före sin tid. Själva grundtanken i boken är att han pastorn förlorar sin tro (efter en rad tragedier) men finner den på nytt i elektriciteten som det som avslöjar universums stora frågor. Stephen King är väl inte den som bekymrar sig så mycket om trovärdighet så, fast som romanförfattare lyckas han ju ändå skapa universum som tycks trovärdiga inom ramen för berättelsen.

      3. Bör isåf kanske ses som ett försök att plantera om den förundran inför den moderna partikelfysiken som är så utbredd – higgsbosoner och så – till en tid då fysikens landvinningar var något mer handfasta, och för gemene man åtminstone gick att föreställa sig innebörden av. (Förf. kunde ändå ha konsulterat en gymnasielärare).

  3. Jag kommer ihåg när min högskoleadjunkt (HA) i elhistoria berättade om en sann liknande episod.
    Telefonen ring på Ellärainstitutionen:
    (HA): Ellära Chalmers.
    (NN): Ja hej, vi är några på jobbet som undrar vad elektricitet är?
    (HA): Det vet vi inte.
    (NN):….(tystnad)…..Har jag kommit till Chalmers tekniska högskola?
    (HA): Ja det har du och vi vet inte vad elektricitet ÄR, men vi har himla bra modeller för att beskriva det.

    Vetenskapen är till sin natur begränsad.
    Frontlinjen flyttas dock med statistikt säkerställd sannolikhet.T.ex. krävde identifieringen av Higgsbosonen några tusen försök innan man statistiskt kunde säkerstäla att den nog finns.

    1. Ja, det fascinerande är också att vi inte vet hur begränsad vetenskapen är – dvs om det vi räknar till vetenskap är 10% av det som kan vetas, eller 50% – vetenskapstroende tror ofta att det ligger på typ 99%.

      Det krävs en enorm vilja och disciplin för att inte ge upp ett antagande som inte visar sig sant vid första försöket – några tusen försök, det är ju rätt inspirerande, om man säger så.

  4. Apropå gudsbilder, så har jag varit ganska upprörd på domprostens i Stockholm uttalande i tidningen Dagen, om att Jesu ord i Johannes 14:6 inte var hans, utan ord som var lagda i Jesu mun av Johannes. Min tanke har alltid varit att Evangeliernas texter med Jesu ord är så nära man kan komma, nedskrivna av dem som verkligen ansträngde sig att göra det så sannfärdigt det stod i mänsklig förmåga att göra. Jesu ord, ord att lita på!
    Vet inte om du läser SPT, men i senaste numret ( Nr 21/ 2015) skriver Bengt Holmberg om detta: ”Att lägga ord i Jesu mun eller ta bort dem därifrån.” Blev riktigt glad att läsa denna artikel, av en av vårt lands främsta teologer. Rekommenderar den till läsning.
    I samma nummer har Peder Bergkvist skrivit ett förklarande brev till SPT av vad som händer på ”Berget” som ger en del viktig bakgrundsfakta.
    Så nu gläder jag mig åter över Jesu ord i Evangelierna och tycker lite synd om dem som måste förklara bort äktheten.

    1. Med den inställningen kan man ju säga att alla Jesusord är lagda i munnen på. Har SPT, och har senaste numret på kontoret, ska ta fram det imorgon. Intressant också att läsa Peders brev. Jag prenumererar på SPT men hinner ofta inte läsa den. De blir liggande i en hög men sedan om jag ska åka någonstans – ta tåget eller så – brukar jag rycka med några nummer. Hittade förresten Holmbergs text på nätet – den finns Här – om någon annan blir sugen att läsa. http://kyrkligdokumentation.nu/holmbergjoh141015.pdf

  5. Väldigt mycket inom den seriösa naturvetenskapen är portar in till Gud. En riktig vetenskapsman vet inte utan förstår hur mycket som inte kan vetas, bara beskrivas.

Kommentera

