Avdigitaliserad

Under barnens skolgång har ett återkommande tema varit detta med mobiler på lektionstid. Ska dom få ha dem? Ska dom få titta på dem? Bör klassrummet vara en mobilfri zon? Det har skiftat över åren, hur detta med mobiler har hanterats. Min egen inställning har väl varit att om mobilerna blir problematiska och stör undervisningen så, ja, det är väl ok att bannlysa dem från klassrummet.

Tänkte på det när jag läste om kontoret som infört mobilfritt – och inte bara det: digitalfritt. Mobiler samlas in, och under vissa timmar svarar man inte på mail. Workfulness heter konceptet. Resultatet är bättre effektivitet och ökad medarbetarhälsa. Ett problem med tillgänglighet är ju att det föder känslan av att man inte bara är tillgänglig, utan även att man måste vara redo att agera. Läs hela texten Här.

Jag har brottats jättemycket med det där senare tid. Ibland har jag trott att det handlar om ålder, att man får svårare att fokusera och undrat vad det är för fel på mig. Med Internet på i bakgrunden, mailen som blippar in, mobilen på, och så Facebook som lockar kan det ta 8 timmar att skriva en text som borde ta två timmar. I början av året kom jag till en punkt då det blev problematiskt.

Min lösning var att schemalägga dagarna – att i början av veckan teckna in precis vad jag ska göra i veckan och sedan schemalägga det i ett schema. Att avsätta tid på morgonen och eftermiddagen för att läsa och svara på mail, och mellan dess stänga ned inkorgen. Att inte titta på Facebook under dagtid. Att lämna mobilen på kontoret under lunch. Att inte skriva på bloggen under kontorstid. När jag väl lagt fast reglerna var det inte så svårt att följa – även om det händer att jag bryter dem – och ja, jag är mer effektiv.

Samtidigt är jag tydlig med att om jag gör klart det som var planerat för dagen så börjar jag inte med morgondagens uppgifter – då går jag hellre och simmar, går hem tidigare eller sätter mig och läser en bok på ett café. Omvänt, jag stannar på kontoret tills jag är klar med det som ska vara klart för dagen, även om det ibland innebär att arbeta över. Inser att jag ägnat mig åt Workfulness utan att veta om det.

Tittar på nyheterna när jag skriver detta. Det är verkligen ingen upplyftande upplevelse en dag som denna. Trollhättan, men även situationen för flyktingarna som kommer till Sverige. Bränderna. Jag var i Malmö tidigare i veckan och gick ned till Centralstationen, besökte även Hyllie. Idag när jag läste DN insåg jag att vi varit där samtidigt, de skriver om det i en lång text På Öresundsbron blir flyktingkrisen tydlig. Tisdags kväll. Här. 

Ja, det blir väldigt tydligt där, på ett sätt som man inte konfronteras med på samma vis i Stockholm. I det vill jag ge en eloge till den församling som jag numera bor i och tillhör. Katarina församling. Vet att det finns de som inte är helt övertygade av Katarinas mässor och verksamhet, den kan uppfattas som spretig, men samtidigt är Katarina en av få innerstadskyrkor som faktiskt tar emot flyktingar, rent konkret då, som är i handling, som agerar, som öppnar dörrar. Det är så man blir trovärdig.

Kommande Söndag bär temat Samhällsansvar. På lördag är det även FN-dagen och då ska jag vara med på En Dag För Fred i Mariakyrkan i Skogås. Jag ska tala om den Helige Franciskus. Och det ska jag förbereda mig för under morgondagen. Läs mer om lördagen här. Välkommen dit!

Hur ska man då göra? Söndagens texter ger vägledning.

”Ty den som älskar sin medmänniska har uppfyllt lagen. Buden ‘Du skall inte begå äktenskapsbrott’, ‘Du skall inte dräpa’, ‘Du skall inte stjäla’, ‘Du skall inte ha begär’ och alla andra bud sammanfattas ju i ordet: ‘Du skall älska din nästa som dig själv.’ Kärleken vållar inte din nästa något ont. Kärleken är alltså lagen i dess fullhet.”

Alla söndagens texter finns här.https://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=702967

4 comments

  1. Förr samlade man in vapen i vapenhuset så man inte var beväpnat under Gudstjänsten (jag bortser nu från Erlanders skröna ”huken är, nu laddar han om”). Nu kanske på många ställen man borde lämna mobilen i ett fack vid entrén…

    1. Jag har sett folk sitta och läsa på mobilen under Gudstjänst. Nu var det kanske något väldigt viktigt, men jag kan tycka att sådant är respektlöst. Jag ska försöka lämna mobilen hemma oftare…. Trevlig helg!

Kommentera

