De genomlysta

Har alltid haft ett visst intresse och fascination för Helgonen, de som gått före. Mödrarna och Fäderna. Har flera Synaxarium och det händer rätt ofta att jag bläddrar i dem – påminner mig om dagens helgon. För mig handlar de mycket om ‘Att Leva som om Gud Finns’ för att parafrasera en mycket omskriven bok.

I vår tid talar vi ofta om sökare – helgonen berättar om det omvända. De drivs inte av ett sökande efter Gud, snarare av en övertygelse, en insikt, en brinnande verklighet, om att vara funna. Gud finns. Hur lever man om Gud är den innersta, yttersta verkligheten? Detta är på sitt sätt en mycket större utmaning än att vara sökande: Hur lever man som funnen?

Vad händer med en människa som radikalt överlåter sig? Helgonen får någonstans stå för den där bilden av total överlåtelse – de som blivit helt igenom genomlysta. Det inre ljuset strålar igenom, berättar för oss: Det är inte mitt ljus, det är Guds ljus, det är även ditt ljus. Det är på riktigt. Det är verkligt. Det är kanske det enda riktigt verkliga.

De genomlysta kan väcka vår längtan. Man kan beskriva den på olika vis. Längtans väg, helgelsens väg. En del satsar allt på den, andra mindre, en del beträder den inte alls. Alla är inbjudna.

I min egen troshistoria har helgonen främst varit längtansväckare, inspiration. Liv som levs som om Gud finns, som levd verklighet. Hur ser de ut? Ett helgon som jag på olika vis känner mig lierad med är förresten från Tyskland – Hildegaard av Bingen – mitt intresse för henne väcktes av något rätt konkret. Hildegaard har namnsdag på min födelsedag, hennes dödsdag och min födelsedag är samma.

Avslutar med en bild, titulerad: Die Heilige Vom Innern Licht (Den Heliga med inre ljus). Paul Klee. Jag vet inte, tycker mycket om.

imgres

4 comments

  1. En fundering: I ordet helgon / Heiliger ingår ju hel / heile i svenskan / tyskan . Ett helgon skulle då vara en ”hel” människa.

Kommentera

