Anaforisk

1917064_181055102895_4088912_nVissa platser platser är mer än geografiska positioner, man man bär dem med sig. De blir levande inom en, de sår något i en.

Föder en längtan tillbaka. Anafora är en sådan plats. Nu känner jag iofs ingen som har varit där och inte blivit berörd, ändå är det kanske så med saker som berör en att man upplever dem som extremt unika. Om jag skulle försöka förklara så hamnar jag i ord som ‘falla på plats’, komma i kontakt med det som är viktigt, grundad.

När min mor var i sin sista tid här på jorden tog jag med min dator till hospicet och visade henne bilder från en resa till Egypten. Vet inte varför, men där i hennes sjukrum kom bilder från öknen, Anafora, sand och kloster. Där fanns även bilder av mig, och jag minns hur hon sa, ‘man blir vacker i det landet.’ Och i de orden förstod jag att hon Förstod.

IMG_2570Lisa Ekdahl sjunger i en sång om att ‘människor blir vackra när de följer sina drömmar’ och det är sant. Som kristen tänker jag mig att människor blir vackra när de följer Kristus, mer Kristuslika. I det fick jag en konkret sinnebild första gången jag såg Biskop Thomas – det var sommaren 2003 och jag var ännu inte döpt då. Velade. Det var en retreat på Wettershus. Jag minns det, som att jag förstod då, när jag såg och lyssnade till honom, vad Kristus kan omvandla en människa till. Att bli Kristuslik. Det omtumlande i den insikten, och den var omtumlande, vi talar paradigmskifte här, var att det inte handlade om honom, det han ‘talade till mig’ var inte att han blivit Kristuslik, det var: Detta är en möjlighet för alla, så även för dig. Gulp. Och Dig.

Man kan försöka anta den möjligheten, eller inte. Man kan vilja försöka.

1917064_181055117895_8115572_nDet har blivit många resor till Egypten de senaste åren men det känns som för länge sedan jag var på Anafora. Kan det ha varit 2012? Tror det. Men, imorgon är det dags igen. Känns overkligt men väskan är packad och jag har haft flera Anaforavänner på besök som lämnat gåvor, fick hämta upp den största av mina resväskor ur källarförrådet och ändå fick allt inte plats. Det slog mig att jag är välsignad som har en plats som denna att återvända till.

Och, eftersom jag har min största väska med mig tänker jag passa på att fylla den på hemresan med saker från Anafora – de producerar tvålar, teer, ikoner, olivolja, marmelader, etcetera – som jag då tänkte inhandla och sälja vidare här, eventuellt överskott går till Anafora. De förtjänar förvisso en bredare marknadsföringskanal än denna blogg, men ändå, alla bäckar små.

Det slog mig att veckan på Anafora leder upp till Domsöndagen. Det var bra omedvetet timing.

Nu Anafora en vecka och nästa blogginlägg blir marknadsföring av Anaforiska produkter. Det kommer när jag kommit hem igen. Nästa Söndag. Domsöndag. Nu öken.

1917064_181059837895_3760545_n

9 comments

    1. Det blev lite oroväckande att resa precis efter Paris. Tänkte på det mest under hemresan. Kairo Flygplats. Air Egypt. Samtidigt som alla tidningar skrev om terrorhot och flygplatser som stängts. Men, hemma nu och ja, vet inte vad det är med Anafora men det är en plats som alltid får mig att känna: Jag Är Välsignad, och så även Du!

  1. Apropå vår tidigare diskussion om bönesuckar, här kommer Johannes Chrysostomos för hela dygnet, bra att ta till när de egna orden tryter. Ortodoxer gör det ordentligt!

    + Den helige Johannes Chrysostomos’ bönesuckar

    (indelade efter dygnets 24 timmar)

    Under dagens timmar

    Kl. 7 Herre, undandrag mig icke Dina himmelska gåvor.

    Kl. 8 Herre, fräls mig från den eviga plågan.

    Kl. 9 Herre, förlåt mig vad jag syndat med förstånd eller tanke, med ord eller gärning.

    Kl. 10 Herre, fräls mig från all fåkunnighet, glömska, klenmod och förstenande känslolöshet.

    Kl. 11 Herre, fräls mig från all frestelse.

    Kl. 12 Herre, upplys mitt hjärta, som förmörkats av onda begärelser.

    Kl. 13 Herre, jag har såsom människa syndat, men Du är såsom Gud barmhärtig; förbarma Dig över mig, då Du ser min själs vanmakt.

    Kl. 14 Herre, sänd Din nåd till min hjälp, att jag må prisa Ditt heliga namn.

    Kl. 15 Herre Jesus Kristus, skriv in mig, Din tjänare, i livets bok och giv mig ett gott slut.

    Kl. 16 Herre, min Gud, fastän jag icke gjort något som är gott inför Dig, så förläna mig dock att efter Din nåd begynna göra det goda.

    Kl. 17 Herre, bestänk mitt hjärta med Din nåds dagg.

    Kl. 18 Herre över himmel och jord, tänk på mig, Din syndige, skamlige och orene tjänare, i Ditt rike. Amen.

    Under nattens timmar

    Kl. 19 Herre, tag emot mig i min ånger.

    Kl. 20 Herre, övergiv mig icke.

    Kl. 21 Herre, för mig icke i faror.

    Kl. 22 Herre, giv mig goda tankar.

    Kl. 23 Herre, giv mig tårar, tanke på döden samt förkrosselse.

    Kl. 24 Herre, ingiv mig tanken att bekänna mina synder.

    Kl. 1 Herre, giv mig ödmjukhet, kyskhet och lydnad.

    Kl. 2 Herre, giv mig tålamod, storsinthet och saktmod.

    Kl. 3 Herre, plantera i mig det godas rot, Din fruktan i mitt hjärta.

    Kl. 4 Herre, giv mig nåd att älska Dig av hela min själ och av all min ande och att i allt göra Din vilja.

    Kl. 5 Herre, beskydda mig från onda människor och onda andar, från lidelser och annat otillbörligt.

    Kl. 6 Herre, jag vet, att Du handlar så, som det behagar dig. Så ske Din vilja också med mig syndare. Ty Du är välsignad i evighet. Amen.

    Dessa bönesuckar kan användas då man läser Jesusbönen. Efter varje bönesuck läser man Jesusbönen t.ex. 10 gånger.

    1. Tack! Det var ett bönematerial som tål att nötas på. Inte minst bönematerialet för natten, när man inte kan sova. Jag tror jag tidigare nämnt om Psaltarens femte bok tänkt som nattens bok och den första som gryningens, innan andra boken som morgonbön! Rätta mig den som känner Psaltaren bättre (jag vet en svensk som nu skriver mycket om den!).

  2. Tack själv Jonas, särskilt för påminnelsen om Psaltarpsalmernas indelning, det är lätt att glömma bort att det finns en tanke med indelningen i 5 böcker. I min gamla 1917-bibel är det en tydligare uppdelning. Dessutom finns där en liten innehållsdeklaration som hjälp i sökandet efter lämplig bön.

Kommentera

