Thanksgiving

Under mina år i USA kom jag att älska Thanksgiving, det är en allomfattande högtid. Man äter, mycket, och samlas. Kring bordet, en kalkon, mashed potatoes, gravy, cranberries, ärtor. Comfort food. Thanksgiving är den största av Amerikanska helger, större än julen, skulle jag säga. Till Thanksgiving åker alla hem, Thanksgiving är dessutom den enda av USA:s helger som har en brodag – den infaller alltid på en torsdag, och fredagen är ledig.

Mer så än julen är Thanksgiving en dag då ingen tillåts vara ensam – genom åren har jag firat Thanksgiving i New York, Brooklyn, Kalifornien, Connecticut och på Cape Cod, Massachusetts. Även i Danderyd och i Stockholm.

När vi flyttade till Sverige ville vi ge barnen upplevelsen av Thanksgiving – jag har haft många kalkonmiddagar genom åren, det är ett dagsverk att få till det, men i år var det för mycket, så jag gör som vi svenskar gör, skjuter på det till helgen.

På Söndag blir det stor kalkonmiddag hemma hos oss. För sent, förvisso, men kan se att det finns en tanke även där. Första advent är rätt perfekt som Thanksgiving Day. Ändå känns det trist. Någonstans ville jag ändå bryta vardagen en dag som denna, och gjorde det, jag och sonen gick på bio och såg sista delen av The Hunger Games, The Mockingjay II.

Vi borde ha ätit kalkon.

Happy Thanksgiving!

7 comments

  1. Ja, det som är Thanksgiving är ju en slags multikulturalism i det annars så segregerade USA till och med Native Americans är med i berättelsen som firas. Tyvärr verkar unga svenskar vara mer bekanta med Black Friday än Thanksgiving.

    1. Urprungstanken var väl att Indianerna, eller ursprungsbefolkningen, bjöd de nyanlända som kom med båt på mat. Ja, det är en sed att ta efter. Min uppfattning är att USA är mycket mer multikulturellt än Europa, till exempel, och att segregationen där handlar om klass (pengar) snarare än etnicitet. Ja, Black Friday är ett märkligt fenomen.

      1. Ja, absolut handlar segregation i USA om pengar, men nog är en del väldigt intresserade av etnicitet där , om man till exempel jämför med det elitistiska Frankrike tycker jag klasstillhörighet genom utbildning och pengar är viktigare där än i USA medan etnicitet är lite mindre viktigt. Jag kan tex inte påminna mig speciellt många amerikanska filmer där folk möts över gränsen svart-vit utan att det är själva ämnet för filmen. På rak arm kommer jag bara att tänka på ”Bagdad café”.

        Idag fick min elever se korta videoklipp om the Pilgrim Fathers (and mothers and children) och hur de fick hjälp av Native Americans att överleva. Vi har nu migration som tema i engelska, kring Thanksgiving är det givet och i år bir det förstås extra aktuellt med allt tragiskt som händer i Europa. Thanksgiving känns som en fin motbild mot alla överdrivna hotbilder vi omges av.

        Trist att det då är Black Friday som börjar bli någon slags svensk företeelse, när det borde var Thanksgiving. Om vi inser att vi har så mycket att vara tacksamma för och att allt beror av Guds nåd tror jag vi blir snällare mot dem som inte haft samma tur i livet som vi.

  2. I Tyskland firar man första eller andra söndagen i Oktober (kommer ej ihåg exakt) ”Erntedanktag” där man vid altaret arrangerar årets skörd (frukter, grönsaker, spannmål mm) och tackar Gud för detta. Kommer ihåg hur stolt jag som barn blev ett år när även några ståtliga stolta fjällskivlingar ingick jag hade plockat.

    1. Fint. Det gör man väl även i vissa Svenska kyrkan i samband med Tacksägelsedagen? Som ju är andra söndagen i oktober. Amerikanska Thanksgiving är inte religionsanknytet på så vis – en av de få helger som firas av alla amerikaner.

Kommentera

