Lucka 1: Kyrka på riktigt

Adventskalender. Jag har inköpt en med små chokladbitar bakom varje lucka. Jag har även en tanke för min egen lucköppning här på bloggen. Man ska vara nådig så här i fasteadventstid, och jag har funderat över teman, men inte riktigt lyckats.

Man får se hur det blir. En dag i taget.

Nu är jag kanske inte nådig, men man kan fundera över hur Svenska Kyrkan kommunicerar Advent. Ett exempel finns här.

Att vara Kyrka på riktigt.

Vad betyder det?

En urtanke när man skriver är detta med show, don’t tell,, berätta inte, gestalta. Ta människor på allvar – gestalta – låt läsaren få dra sina konsekvenser – skriv dem inte på näsan, moralisera inte. Skryt inte. Jag blir så otroligt trött på dessa Svenska Kyrkan män-och-kvinnor som från sitt interna perspektiv kommer med pekpinnar.

”Nu räcker det inte med att lägga några kronor i kollekthåven och fromma böner. Nu behöver vi agera. Nu är det på riktigt”

Jag säger tvärtom. Lägg många kronor i kollekten och be. Ständigt. Det är också att Vara Kyrka, På Riktigt.

(Det är dessutom väldigt många felstavningar i Svenska kyrkans bloggpost, granfamiljen? Sådant drar ned.)

Att vara kyrka på riktigt – vad innebär det?

Lucka 1. En bedjande människa.
images

6 comments

    1. Jag tror inte det var så det var menat, men jag reagerade också på att det lät så nedlåtande gentemot bön och kollekt. Sedan har jag lite svårt för det där uttrycket – Kyrka på riktigt – vem bestämmer vad som är Kyrka på riktigt?

  1. W.W.J.D.
    Känns ju lite mästrande, man ska inte underskatta den handlingskraft en bedjande människa hämtar ur sin bön!

  2. Spännande! En glädjefull Adventsfasta. Jag har redan använts psalm 39, Himmelirket är nära, även om det närmast hör till kommande söndag. Nicolaidagen ska vi inte glömma. Lucia är väl en fin fortsättning. Sen kommer Johannes.., honom som Jesus lyfte fram framför de flesta!!

Kommentera

