Lucka 2: Hundraåringen

IMG_3070 På olika ställen uppmärksammans Thomas Merton denna månad – i helgen är det seminariedagar på Bjärka Säby, och det har skrivits en del om honom. Det är 100 år sedan han föddes och hans dödsdag är den 10 december (1968).

Jag har stött på honom i olika sammanhang, men inte läst något han skrivit. Idag gjorde jag slag i saken och köpte två av hans böcker på Arken i Lund. Jag hade några timmar över och gick runt i bokaffären och kom på – Merton, det är ju han jag skulle bekanta mig med.

Det blev hans första bok – Kallad till tystnad – och hans sista – The Inner Experience. Så får man se om man vill fylla ut det emellan.

Hade tänkt att skriva ett mer engagerande adventskalenderinlägg men kom just hem efter en lång dag. Gick upp tidigt och på väg till Bromma kom meddelandet att intervjupersonen tyvärr varit tvungen att flytta fram intervjutiden från 13:00 till 16:00 – men jag hade köpt en billig icke ombokningsbar flygbiljett så tog flyget tidigt men var tvungen att boka om hemresan så det blev en lång dag.

I det positiva perspektivet fick jag några timmar i Lund och åt en riktigt god lunch på Mat & Destillat på Kyrkogatan, besökte Domkyrkan och bläddrade i böcker på Arken. Köpte två. Det var nästan som en liten adventspresent i sig – några obokade timmar, i en annan stad. Sådant borde man unna sig oftare.

Kommentera

