Lucka 4: Nära

Nära är ett ord som kan betyda olika saker. Nära som i tid, snart, typ imorgon, men man kan även använda ordet mer spatiallt – nära som näst intill.

Med Guds rike kan man fundera över vad man menar när man säger: Guds Rike är nära. Andra advents tema.

Båda tankarna finns i evangelierna. Guds rike är inte här eller där, det är inom er, säger Jesus. Så nära – närmare än våran egen hud. Och som tidsangivelse – nära som i snart. Lite drygt två veckor då.

När jag själv tänker på Gudsriket som nära lutar det nog åt det första sättet – Guds Rike är nära, det är inom oss, utom oss, det finns överallt, det är så nära att man ibland inte ser det. Som dropparna i havet, man ser dem inte för allt vatten. Fast även den tanken innehåller en tidsangivelse – när ska vi fatta? Snart. Hur länge är det?

Tålamod är en underskattad egenskap. Allt ska ske så snabbt. Gärna ha redan skett.

Lucka 4: Nära

”Bröder ( & systrar), var tåliga tills Herren kommer. Jordbrukaren ser fram mot att jorden skall ge sin dyrbara skörd och väntar tåligt på höstregn och vårregn. Ha tålamod ni också, och visa fasthet, ty Herrens ankomst är nära. Klaga inte på varandra, bröder, så blir ni inte dömda. Domaren står utanför dörren. Ta profeterna som talat i Herrens namn till ert föredöme i att lida och visa tålamod. Ja, vi prisar dem saliga som håller ut. Ni har hört om Jobs uthållighet, och ni har sett hur Herren lät det sluta, ty Herren är rik på medlidande och barmhärtighet.” (Jakobs brev 5:7-11)

2 comments

  1. Klarsynt notis om att nära gäller både tid och rum.
    När det gäller rummet blir det nog inte sällan en fråga om en relation till en punkt på ett större eller mindre avstånd.
    Men om lokaliteten inte i första hand ska definieras just som punkt utan som – relation, då gäller det mer än en punkt, t.o.m. i min relation till den Treenige.
    Kan vi röra oss i Guds rike, himmelriket, utan att vi märker det? Kan vi befinna oss i grenverket men inte fatta att vi behöver ett bo, att levande Gud bjuder in oss till sitt bo?
    Om himmelriket är nära både lokalt och i olika förändringsrytmer, då är det inte långt borta från någon enda av oss. Kan vi se det?!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s