Lucka 9: Frank Sinatra has a cold

imgresÖnskar att jag kunde säga att jag drabbats av den stora Adventsfromheten och att det är därför min lucköppning havererat. Ett sent uppkommet behov av att fasta från nätet, dator, att fasta till bön och fördjupning.

Så är det inte alls. Egentligen är det där med Adventsfasta en bra tanke, men i realiteten som är mitt liv är December alltid en stressig månad. Inbillar mig att många frilansare hamnar i det – saker som ska vara klara innan årets slut, och det handlar inte bara om att få ut saker, men även om budgetar som brinner inne om de inte används – jag har haft företagsuppdragsgivare som vill dra igång projekt första december bara för att de har interna budgetpengar kvar – produceras inget finns risken att budgeten krymps. Sådant kan få mig att ägna en tacksamhetens tanke åt att inte vara anställd – att slippa producera för att säkra budget.

Dessutom går yngste sonen i nian, så vi har ägnat en hel del tid i denna Adventstid åt att besöka Gymnasieskolor – det är Öppet Hus säsong – och till att plugga inför nationella prov.

Men, återupptar inte lucköppnandet för att gnälla. Läste kommande helgs texter, det är Johannes dag, att bereda väg för Herren, men även en påminnelse om Mose, buden som kom på berget.

‘Sedan Johannes döparens dagar tränger himmelriket fram, och somliga söker rycka till sig det med våld.’

Det där fick mig att tänka på ikonostasen. I de koptiska kyrkor jag besökte i Egypten har den sitt centrum i måltiden, den sista måltiden, den första måltiden, är samma, den återfinns alltid ovanför altaret. I centrum. På vänster sida en bild av Maria, med Barnet, och på höger sida en bild av Johannes, ofta med duvan. För att påminna oss om Jesu natur – Sann Människa, Sann Gud.

Måltiden kan man sjunka ned i, den sista måltiden som blev den första måltiden som varar in i evighet. Maria och Johannes. Jag har flera bilder från Egypten men har tankat ned dem på jobbdatorn, har inte tillgång till dem just nu, dagens bild är snodd, men imorgon blir det en bilderblogg från egyptiska kyrkor.

Apropå havererad adventsblogg fick det mig att tänka på Ulf Lundell, var det inte han som sade att även en inställd konsert är en konsert? Även på Gay Talese som skulle intervjua Frank Sinatra men intervjun blev inställd då Frank blivit sjuk, det hade kunnat bli inget, det resulterade i en text om en inställd intervju – Frank Sinatra has a Cold – som blivit legendarisk, obligatorisk läsning om man studerar journalistik i USA, den har till och med sitt eget inlägg på Wikipedia. Här.

Ingen jämförelse så, men den där texten – Frank Sinatra has a cold – förutom att den hamrats in i mig och förföljt mig under åren bär ett bra budskap. Allting har sin berättelse, kanske inte alltid den berättelse som man trodde sig vilja berätta, men om det man ville berätta havererar, så finns det andra berättelser som söker sin berättare. Att se det.

Helgens texter finns här.

2 comments

  1. Hur prioritera? Är inte den frågan fastans verkliga utmaning! HUR vi prioriterar måste väl göras utifrån de liv vi är kallade att leva där de nära anhörigas behov rimligtvis ändå kommer först? Visst kan jag sörja över att vi även ute i Smålandsskogen inte kommer undan alla förväntningar. Ett seriöst stressmoment är att Adventstiden är så mättad av innehåll att jag inte kan hålla alla nyanser i min hand.
    Tidegärden Kyrkans dagliga böns GT-läsning under Advent fram till Trettondedag t.ex. innebär en översiktlig genomgång av Jesajaboken, en resa mot ljuset och hoppet mitt i kristid, då som nu. Är flyktingarnas behov något som stör vårt Advent???

    1. Bra påminnelse. Helt med i det du säger. Adventstid som prestationstid – då blir det lite fel.

      Flyktingarna gör väl även Maria och Josefs resa nutida – på den nationella nivån är vi nu på: ‘Här finns ingen plats.’

Kommentera

