Lucka 14: Maria

Salvador Dali _ Die heilige Bibel (1964-1967)

Salvador Dali _ Die heilige Bibel (1964-1967)

Det blir mest bilder idag. Maria. Har varit på dagsresa och lämnade hemmet redan halv 7, nyss hemkommen. Trött.

Maria. Har svårt att se henne som en underordnad kvinna, hon hörde Guds röst, fattade sitt val, det krävs en enorm frihet för att följa den. Efterföljd är förvisso att underkasta sig, men den kräver sin frihet, man får inte vara för fjättrad vid konventioner, ting, sakernas betingelser. Gud frågar: Står du till mitt förfogande? Kan jag använda dig?

Att svara: Ja! så där förbehållslöst.

mariaDet kan man fundera kring. De flesta Ja är trots allt rätt kringgärdade med förbehåll.

Att låta Gud ske, genom oss men inte för oss, för Gud. Som Maria.

912672_273_400

5 comments

  1. Nej, Maria är ingen underdånig ”typ”
    Lukastexten ger en hel del upplysning om det och själva ”Magnificat” är ju en starkt revolutionär text (som bör läsas med kraft bakom orden).
    Maria kan sin judiska historia, och ”Hannas bön” (1 Sam 2: 1-10) kan hon ju utantill!
    En kvinna (Elisabeth) bekräftar en annan kvinna som bärare av gudomlighet, Elisabeth välsignar Maria och kallar henne salig.
    Maria erkänner Guds handlande med sig och hon för det vidare (apropå missionsuppdraget!), Guds löften håller!

  2. Det är bra att Maria tillåts komma fram mera, hon har oförskyllt hamnat lite i skymundan in den protestantiska världen p g a beröringsskräck med Katolska Kyrkan.

    1. Jag tänkte på Marias framträdande plats när jag besökte kyrkor i Egypten. Maria på vänster sida. Den sista måltiden i mitten. Och så Johannes på den andra sidan. I ikonostasen. Det är lite synd, kan jag tycka, att den protestantiska kyrkan inte tydligare lyfter fram Marias mod – mod att tro, mod att förbehållslöst säga JAAAAAAAAAAAAAAA. Att Gud föds till mänsklig gestalt genom en kvinna.

  3. Men är inte just hennes ja på frågan ett ”underordnande” av samma slag som allas som vill gå in under Kristus?! Vår svaghet är väl just alla medvetna och omedvetna reservationer som vi kan vara mer eller mindre faktiskt bundna av, alltså sådant som vi inte ens har någon fysisk möjlighet att bortse ifrån?
    Det tillsynes totala underordnandet i bl.a. de romerska vigningsordningarna tror jag tvärtom kan ha en stark dragkraft liksom olika former av lydnadsrelationer i t.ex. äktenskap, lika påtagligt i olika slag av släkt- och arbetsplatsrelationer.
    Apostelns särskilda uppmaning till hustrur att underordna sig tror jag inte behöver läsas mer dramatiskt än som just en påminnelse om kraften och välsignelsen i det kristna underordnandet. Ett kristet präglat underordnande handlar alltid om relationen till Kristus som jag tror alltid ger perspektiv. Ett underordnande utan Kristus, som de flesta idag är hänvisade till, kan jag också tänka vara en styrka men ingen egentlig utväg.
    Friheten kräver som regel betydligt mer arbete och ansvarstagande men är värd sitt pris, om man har råd. I Kristus får vi den som gåva.

    1. Det är väl när man underordnar sig Kristus som man blir fri.

      Jag tänkte när jag skrev det att Maria ofta framställs som underordnad i ett negativt perspektiv, men det finns en positiv underordnad med. Håller med dig om det.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s