Lucka 15: Vittne

Jag var kallad idag till en tingsrättsförhandling. Det var helt nytt. Jag var kallad som målsägande och vittne. När jag var i Egypten var det inbrott i mitt källarförråd, jag fick reda på det då en granne ringde mig och berättade, han hade varit nere i mitt förråd och satt in ett nytt lås. Inbrottaren hade brutit upp låset.

Detta inbrott hade nog inte klarats upp om det inte vore för att gärningsmannen kidnappat en taxi, gjort sig av med föraren och kört iväg. Sedan kraschade han taxin på andra sidan Södermalm.

I min delgivelse till att närvara vid dagens förhandling förstod jag att gärningsmannen gjort sig skyldig till, förutom inbrott då, grovt rattfylleri och vårdslöshet i trafiken.

För att vara helt ärlig förstod jag inte detta med att bli kallad som vittne – jag såg ingenting – däremot kallades jag för några veckor sedan till Polisen Södermalm för att peka ut mina tillhörigheter, det som blivit stulet återfann jag där på polisstationen och fick ta med mig hem.

Man måste närvara när Tingsrätten kallar. Det finns väldigt få godtagbara skäl till att utebli, akut sjukdom, kollaps i kollektivtrafiken. Om man uteblir hotar de med böter – 6000 kronor.

Jag gick dit. Kallades som vittne. Insåg när de började ställa frågor att jag alls inte kom ihåg vad jag sade för några veckor sedan, hur stort är värdet på det som stals från dig?, vad har du inte fått tillbaka? Insåg att en av de saker som jag då uppgav som stulen var sonens vinterjacka, men den hade inte alls befunnit sig i mitt källarförråd, den var hos hans Fader.

På liknande vis fann jag där hos polisen saker som var mina men som jag alls inte fattat att jag blivit bestulen på. Som min julstjärna.

Ert källarförråd. Vet ni exakt vad som befinner sig där? Om någon skulle göra inbrott. Skulle ni veta exakt vad som saknades?

Kände mig som den förvirrade damen under dagens förhandling. Lite trist när man blir kallad att vittna. Ändå är hela historien som en jackpott. Hur många källarinbrott reds ut? Hur många får tillbaka det som de blivit bestulna på?

Det här är också ett vittnesbörd.

6 comments

  1. Jag sökte upp en vän vid en rättegång. Han tillhör(de) nog det garde som kan anse sig tvungna att hämta finanser i källarförråd. När han såg mig försvann han snabbt in på toaletten. När rättegången skulle starta föreföll han inte kontaktbar. Rättegången fick skjutas upp. En hel del formalia för att ersätta de vittnen som inställt sig. Mitt intryck är att formaliteterna tagit över frågan om att försöka skipa rättvisa. Men den senare föreställningen, att domstolsväsendet skulle ”skipa rättvisa” är nog en vanföreställning.
    Uppgiften är nog snarast att verkställa den politiska rätt som fastställts av vår riksdag. När det inte funkar som det är tänkt skjuts allt upp eller bort.

    1. Jag tyckte min situation var konstig eftersom jag inte var hemma och knappast kunde vittna om något, utöver då vad som blivit stulet men det hade jag ju redan gjort i anmälan. Kan tänka mig att du har rätt i det du skriver.

Kommentera

