Guds Barn

Det blir väldigt snabba kast i Kyrkoåret. Från Martyrernas Dag till temat: Guds Barn.

Guds Barn är vi allihopa, det är grunden. Som Guds barn har vi ett val – att säga Ja eller att säga Nej. Nej är mycket enklare än Ja, det är så mycket enklare att avfärda, Nej Tack!, jag orkar inte ta itu med dig, så mycket svårare då att säga: Ja! Låt mig ske. Det kräver mod.

Tänker inte citera dagens texter utan en helt annan text. Tillskriven ofta Nelson Mandela, Mandelas bön, fast den kommer någon annan stans ifrån. Tänker att den rymmer en sanning värd att tala sanning om. När ljuset kom in i Världen valde människorna att stanna kvar i mörkret. Varför?

‘Det vi fruktar mest är inte att vara otillräckliga. Det vi fruktar mest är att vi har omätliga krafter.

Det är vårt ljus, inte vårt mörker, som skrämmer oss mest. Vi frågar oss, vem är jag att vara briljant, underbar, begåvad och fantastisk? Men hur skulle du kunna vara något annat?

Du är ett av Guds barn. Världen är inte behjälpt av att du låtsas vara obetydlig. Det finns inget upplyst i att krympa, så att andra människor i din närhet slipper känna sig osäkra.

Vi är skapta för att briljera, så som barn gör. Vi är födda för att förverkliga den Guds härlighet som finns inom oss. Den finns inte bara i några av oss, den finns i alla. Och när vi låter vårt eget ljus skina, ger vi omedvetet andra tillåtelse att göra detsamma.

När vi har frigjorts från vår egen rädsla, frigör vår närvaro automatiskt andra.’

Så låt oss komma dit.

10 comments

  1. Apropå att säga ja och vara modig: National Geographic´s decembernummer har tema ”Mary, the most powerful woman in the world”.

  2. Att bli medveten om sitt inre ljus – det påminner om Jesu ord att inte ställer den under skäppan. Det inte bara blir osynligt då, det slocknar även av syrebrist.
    Och, så protestant jag är, jag har inget emot att ge Maria en mera framträdande plats i Kyrkan.

  3. Du skriver att vi alla är Guds barn.
    Det är både sant och icke-sant.
    Gud är Skapelsens Gud. Han har alltså skapat alla människor. Och i den meningen är vi alla Guds barn.

    Men Guds andliga barn blir vi genom dop och tro. ”Åt alla dem som tog emot Honom, gav Han makt att bli Guds barn, de som tror på Hans namn.”
    Det har ingenting med värde att göra. Vi är värdefulla som Guds skapade varelser.
    Tron är en gåva som Han vill ge oss alla
    Stig Walldin.

    1. Det tror jag är en viktig kommentar. Att vara ett Guds barn innebär ännu mer än det faktum att vi är födda av en jordisk mor. Gud vill föda oss som sina egna!
      Men Guds barns tema i jul hör ju samman med martyrtemat och de värnlösa barnens dag den 28 dec. Jesu barnaskap var inte så mycket av självförverkligande. Det hör förvisso också till trons liv men snarare ännavänt som Eva Spångberg skulle ha kunnat sagt. Jesus undkom döden genom ett under. Genom dopet är vi döda för världen men lever för Gud.

    2. Guds barn kanske mer i bemärkelsen att alla människor bär avbilden inom sig, att Gud skapade människan till sin avbild. I Guds ögon är vi väl på så vis alla Hans barn, Gåvan räcks till oss alla, men visst, sedan har vi att säga Ja eller Nej till det, att acceptera vårt barnaskap och leva i det.

  4. Att det är vårt eget ljus som skrämmer oss, det rimmar ju bra med Jesusordet att inte ställa det under skäppan. Där syns det inte och slocknar av syrebrist.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s