Fill your heart

Min allra första konsertupplevelse var David Bowie i Kungliga Tennishallen, det var 1976, jag var alltså väldigt ung då, egentligen för ung för att springa på konserter men jag var där med min far som hade fått biljetter av någon kollega eller vän så han var med.

Från denna konsertupplevelse minns jag främst att den inleddes med en visning av Salvadore Dalis Den andalusiska hunden – vilket resulterade till att jag drömde myrmardrömmar i veckor efteråt.

Bowies Hunky Dory var en av de första skivorna jag ägde, och nu när jag nåddes av nyheten att han gått bort så har jag ägnat morgonen åt att lyssna på den. Tycker fortfarande att den håller.

Delar med mig av en favorit.

Fill Your Heart

Fill your heart with love today
Don’t play the game of time
Things that happened in the past
Only happened in your Mind
Only in your Mind-Forget your Mind
And you’ll be free-yea’
The writing’s on the wall
Free-yea’. And you can know it all
If you choose. Just remember
Lovers never lose
‘Cause they are Free of thoughts unpure [sic]
And of thoughts unkind
Gentleness clears the soul
Love cleans the mind
And makes it Free.

Hela texten finns Här.

6 comments

  1. Cardinal Gianfranco Ravasi twittrar:

    Ground Control to Major Tom
    Commencing countdown,
    engines on
    Check ignition
    and may God’s love be with you (David Bowie)

    1. Mycket att ösa ur, även där. David Bowie är för övrigt en artist som jag började lyssna annorlunda på efter min egen omvändelse, det är mycket i hans texter om det gudomliga, eviga eller spirituella även om man kanske inte förknippar honom med religiös.

  2. Ja, många kristna anspelningar i hans texter, själv skulle han nog inte kalla sig ”kristen”, men till himlen kom han redan innan han dog ( säger han ju) och fri ska han bli, precis som den blå fågeln.
    Han är fascinerande, man blir inte färdig med han texter, nya lager avslöjar sig vartefter. Han är så intensivt levande fast han är död.

Kommentera

