Ett Rum

Var precis inne på Booking.Com och känner mig lite nöjd med att ha säkrat ett rum i Lund med ankomst den 30 oktober och avresa den 1 november. Det var inte helt enkelt, många av de hotell som finns listade på Booking var redan slutsålda. Antar att jag inte är den enda som fick den tanken.

Påven då, tja, jag hyser väl inga förhoppningar om att få någon närmare kontakt med honom – men antar att det kommer vara något som är ‘offentligt’ om än bara med möjlighet att få en skymt av honom. Det skulle räcka rätt långt.

Man kan fundera på det där, varför det är så? Vad det är för dragning som får mig, som fick mig, att genast tänka när jag hörde att Påven skulle komma till Sverige att bestämma mig för att: Då vill jag vara där? Det är värt ett eget blogginlägg, sinom tid.

Har varit sparsam med inlägg detta år – har haft någon sorts växande känsla av att behålla mina tankar för mig själv. Har inte riktigt känt motivationen. Som att jag måste hitta någon sorts mening med att skriva, så att man inte bara upprepar sig.

Det slog mig i helgen, kanske för att kyrkoåret redan börjar blicka mot Påsktid, att min DopDag i år infaller på Askonsdagen – den tionde februari. Då fyller jag 12 år som döpt, som Kristen, och det kommer nog inte att ske så många gånger att dagen sammanfaller med Askonsdagen. Signifikativt, kan jag tycka, jag vet inte hur jag ska ‘fira’ min dopdag men det visar sig.

Jag brukar tänka just så – att det inom mig finns både den 52-åriga kvinnan och det nu snart 12-åriga kristna barnet. 12 år är en ganska lång tid, eller kort, beroende på perspektiv. Vad är en 12-åring? Man kan roa sig med att läsa till exempel Erik Eriksons utvecklingspsykologi. Tolvåringens fas: Identitet kontra splittring. Det som ska erövras under denna fas, själva utmaningen, är fidelity – trofasthet. Tycker förresten att det stämmer rätt bra, som ett övergripande tema att förhålla sig till. Trofasthet.

Mer om fas 5:
‘Den unge söker under den här perioden även sig till olika grupper med olika normer och värderingar. Oftast byter den unge grupp flera gånger och omfamnar den nya gruppens ideal och värderingar med lika stor entusiasm varje gång. Osäkerhet kring mot vilka ideal och värderingar man bör orientera sig kan öka kraftigt om det omgivande samhället befinner sig i en tid av snabb omvandling. En lycklig utgång blir en fast upplevelse av inre sammanhang och kontinuitet. Misslyckas detta kan resultatet bli rollsplittring och identitetskriser. Dygden som utvecklas är trohet.’

13 comments

  1. Jag tycker det med Påvens besök i Lund är häftigt och har full förståelse för Din hastiga rumsbokning. Och det med att inte skriva så många inlägg – det påminner mig om att snart börjar, på askonsdagen, min ärliga surf- och kommentarsfasta. Och då gäller det att börja trappa ner i förfastan så övergången blir lindrigare…

    1. Menade du ärliga, eller ska det vara årliga?

      Ärlighet är förresten också ett riktigt bra fasteord – om man nu vill ta ett ord och försöka göra till sitt. Jag ska fundera mer på det där med trofasthet. Det är lite gammaldags – att vara trofast – men tycker mycket om det. Ja, fastan kommer tidigt i år.

      1. Oj, hoppsan, det är mina korvfingrar på tangentbordet. Menade årliga, men ärliga ger onekligen en intressant betydelseglidning. Fastan ska vara ärlig, inget skryt.
        Trofast är ett fint ord, gammaldags i en positiv mening. Undrar om det kommer från tro, fast i tro eller från trogen, fast i trogenheten?

  2. Gratulerar till rummet.

    Jag funderade på Lund men backade när jag såg bisp Johan Tyrbergs bekräfta det jag misstänkte, trots att jag på annat håll läst motsatsen: att den ekumeniska gudstjänsten kommer vara enbart för särskilt inbjudna. Det är väl ett halvt ton delegater från det där lutherska världsrådet och ett annat halvt ton framstående katoliker… åka ner bara för att se en skymt av påven på långt håll, nä! För egen del, alltså. Men jag förstår faktiskt den som gör det. Särskilt som det inte är vilken påve som helst utan just Franciskus, som… ja. Jag nöjer mig väl med att titta på gudstjänsten på TV (den ska SJÄLVKLART sändas, de har väl nåt i hjärnan SVT Skåne? Man hoppas att ingen behöver berätta det självklara för dem.)

    De som bestämmer sig för att åka ner ska tänka på att Skåne är tättbebyggt och har utmärkt lokaltrafik. Det finns flera städer mindre än en halvtimme med pågatåg från Lund, där man säkert kan hitta rum när själva Lund blivit helt uppbokat. Centralt i Malmö, Eslöv, Landskrona etc. funkar säkert utmärkt.

    1. Lite märkligt med Gudstjänst enkom för inbjudna, men jag förväntar mig inte att man ska få tillfälle att se honom på nära håll. Tänkte direkt att det skulle vara en spännande möjlighet, så får man se vad det blir av det. Ja, det lär vara mängder av delegater där, jag får göra mitt bästa för att passa in!

      Håller med, angående avstånd. Även nedåt Ystad och därom skulle nog kunna funka bra.

      1. Ja, märkligt. Men jag förmodar att dygnslånga köer utanför kyrkan även vore en säkerhetsrisk. Vi vill inte ha folk nedtrampade… de kunde kanske lotta ut 100 platser, eller nåt. Men tanken på svartabörshandel med biljetter blir också ganska osmaklig.

      2. Förvisso. Tänker på att jag två gånger sett Dalai Lama tala – en gång i konserthuset och en gång i Globen. Vet inte vem som arrangerade det. Man skulle kunna ha Gudstjänst i Malmö Arena, eller i alla fall utforska den möjligheten om det nu är många utöver de kyrkliga delegationerna som kommer dit. Man får se, helt enkelt.

      3. Mjo… programmet är ju inte där. Men jag såg nånting om att det offentliga som ska arrangeras – vad det då blir, gudstjänst eller något annat – kanske inte hålls i Lund, kanske den lämpligaste lokalen finns t.ex. i Malmö, stod det. De kanske tänker på Malmö Arena då.

        Samtidigt är det konstigt om högtidlighållandet av de lutherska kyrkornas världsorganisations 70-årsdag och 50 år av luthersk-katolsk dialog ska bli The Påve Show. Jag menar, hur många är intresserade av alla di där lutherska biskoparna, jämförelsevis. Men påven kan väl inte resa utomlands och inte ge alla tillresta en ordentlig chans att se honom. Jag läste en blogg av en nederländsk katolik som omedelbart börjar fundera på att åka till Lund. Norra delen av – uhm, ska vi kalla det kontinentala Europa? – har ju inte alls långt till Lund.

  3. Roligt att du fick ett rum, hoppas det blir en fin upplevelse (även om du inte får plats inne).
    När Johannes Paulus var i Sverige 1989, kände jag starkt att jag måste få se honom. Han skulle deltaga i en mässa (för ”inbjudna”) i Katolska domkyrkan, så jag placerade mig någon timme före, utanför kyrkan, alldeles framme vid räcket så ingen kunde ställa sig framför mig. Det fyllde på sig med ganska mycket folk, poliser överallt även på taken runt omkring. Vi som väntade där hade det ganska trevligt och vädret var hyggligt. Så kom bilen, och ut kliver en mycket liten man, klädd i helvitt, medföljare och poliser försökte leda honom direkt till kyrkporten, men det ville inte han. Till SÄPO´s förskräckelse gick han helt själv ett varv runt på insidan av staketet och hälsade på så många han kunde innan han gick in. Ett varmt leende och en vinkning fick vi alla och jublet steg. Glad och uppfylld på något sätt gick jag hem.

  4. Mitt närmaste till påven i Rom var just i samband med en Taizegudstjänst i Peterskyrkan. Jag stod nog i andra ledet. Bakom mig (ganska lång) hamnade en kortare ordenssyster. Hon bad mig lyfta upp henne. Jag lyfte henne och hon var glad.
    Ännu har jag inte mött påven i Kairo (biskop Thomas är väl närmaste kontakten!), patriarken/påven i Istanbul/Konstantinopel eller Moskva. Men jag har en grannkyrka som är byggd efter modell av Hagia Sofia i Istanbul. Patriarken där lär vara avvundssjuk. Muslimerna/turkarna(?) låter inte honom komma in i sin egen kyrka. Den förlorade han 1453. Det kommer förargerligt många ännu ihåg. Därför var påven i Roms (Franciskus) senaste bugning inför patriarken i Konstantinopel starkt symbolladdat. Frågan är väl om Vatikanen nu kommer hit för jubileets/Antjes skull eller av samma anledning som patriarken i Moskva vill besöka Kiev. Mitt intryck var att SVT var förvånansvärt snabb med nyheten.
    Minsta gemensamma nämnaren är kanske trots allt befrielseteologin!? OM den en gång understöddes av Moskva, nu frodas i Rom och har gamla vänner i Lund så knyter den trots allt samman.

Kommentera

