Djävulen

articleApropå prövning. Kolakowski, kanske mer känd som filosof än teolog men ändå, han skrev att vi alla har en djävul inom oss och att det kan vara oss betjänt att ingå samtal med den där djävulen. Vad vill hen oss? Vågar vi ta det samtalet?

Egentligen letade jag efter någon bok av Selma Lagerlöf. Jag var på en samtalskväll igår i Katolska Bokhandeln om Selma och religionen och det fick mig att vilja läsa henne. Köpte hennes Kristuslegender men jag ville läsa mer och har på mitt kontor en del av min mors böcker, hon hade ett gigantiskt bibliotek av klassiker, när hon gick bort packades allt ned i lådor, en del av dem gav vi bort, andra sparades, det finns ingen logik i det som blev kvar och står i några bokhyllor på mitt kontor, men jag fann ingen Selma där. Däremot Kolakowskis ‘Samtal med Djävulen.’

Selma var, enligt föredragshållaren, inte speciellt religiös, hennes gestaltningar av präster, och de är många, beskriver ofta någonting förkrympt. Samtidigt rymde hon en erfarenhet, en tro, man kan kalla den för en odödlighetstro, en sorts själens inneboende vetskap om sin egen odödlighet, vad gör man av den? Det där för mig till Första Mosebok, människa skapad till Gudsavbild, ingenting mindre än så, och har man väl erfarit det, tja, var hamnar man? Selma hamnade i helgonlegender, i Italiens kyrkor.

Själv hamnade jag i min mors böcker, och där fann jag Kolakowski.

Citat: ”Ni tror inte längre på mig, ja, visst, det vet jag. Det vet jag, och det är mig likgiltigt. Om ni tror på mig eller inte är inte min sak, det är er sak och ingen annans. Förstår ni, mina herrar? Tro eller otro på min tillvaro inverkar inte på omfånget av mitt stränga arbete.”

9 comments

  1. Gjorde häromåret en hel temagudstjänst byggd på
    Selma Lagerlöfs texter. Det finns ju sannerligen material att välja bland.

  2. Selmas Luciaberättelse heter ”Legenden om fru Lucia” och handlar om en ”Lucia” som hjälpte fattiga i Grums. Utgiven i en egen liten bok.

      1. Den bok jag köpte ‘Kristuslegender’ är en nyutgåva som rymmer berättelser från Kristuslegender (1904), Legender (1904) och En saga om en saga och andra sagor (1908). Berättelsen om Lucia finns inte i den. Däremot gavs ju många av hennes berättelser ut som Marie skriver i små häften. Hon var ju extremt produktiv. Jag känner inte till Lucia berättelsen alls, och inte så mycket av hennes författarskap, förutom då Gösta Berling och liknande. Blev dock sugen på att läsa om henne.

  3. Jag kan bli väldigt andligt stimulerad av Selma Lagerlöf, inte minst hennes ”Jerusalem”- en av de mest gripande böcker jag läst.

    1. Jag ska ta och läsa om lite av henne. Har väldigt vaga minnen – från skolan och möjligtvis då jag läste litteraturvetenskap ett år på universitet men det är nu 25 år sedan. Jerusalem kan nog vara en god start. Blev också inspirerad att läsa ngn biografi om henne.

Kommentera

