Maktmänniskor

Jag har följt utvecklingen kring Mona Sahlin i helgen och kan uppfatta det som rätt tragiskt, alltsammans. Nu vet man ju inte alla bevekelsegrunder men man kan ju fundera på vad det är som får människor i höga positioner att riskera så mycket. Det känns för övrigt som om det varit rätt många avslöjanden på senaste tiden – inte bara bland politiker men inom näringslivet, bankerna, skatteplanering, falska intyg, rena lögner, etcetera. Man undrar varför? För att man kan?

Här är en rätt intressant artikel med citat av Anders Sundström och jag funderar på om det är sant – att makt alltid korrumperar och att det egentligen bara är en tidsfråga innan man trillar dit, när man väl nått sin maktposition, som han tycks mena. Hela texten finns här.

”Jag har, tycker jag, under ganska många år levt med och träffat människor som lever med makt. Det finns tre typer av grupper som gör det; det är vi, det är företagsledningarna och det är journalisterna. Det är tre utpräglade maktgrupper. Alla dessa tre grupper avtrubbas. En del förstörs. Vissa förstörs fortare, andra senare”, säger Anders Sundström.

Citatet är gammalt men nästan profetiskt med tanke på att Anders Sundström själv fick lämna Swedbank i våras efter kanske inte olagligheter som Monas intyg men i alla fall tvivelaktigt beteende. Tänker han så om sig själv? Att han blev ett offer för sin egen maktsträvan?

Funderar på vilka ledare eller maktpersoner man kan lyfta fram i omvänt syfte, i.e. som inte tycks visa tecken på att korrumperas i sin situation utan tvärtom utnyttjar den i goda syften? Påven skulle en del säga. Det måste naturligtvis finnas fler.

8 comments

  1. Politiker är svåra – man måste väl ha ganska höga maktambitioner för att ens gå den vägen, fast till exempel Löfvden slår mig som en person som inte drivs av maktambitioner, men kan ha fel. Näringslivet känns väl mer pengadrivet – den med mest pengar vinner!

  2. Anders Sundström – jag tror snarast att han var lite obekväm och man ville bli av med honom.
    Jag har mycket kritiska synpunkter på henne och hennes parti i övrigt, men bland alla politiska dvärgar i Europa imponerade Angela Merkel i flyktingkrisen. Även den tyska presidenten Joachim Gauck har moralisk resning. En annan politiker som imponerar på mig är Jens Stoltenberg, se även http://kyrkoherdenstankar.blogspot.se/2011/12/gastbloggare-v-thorsten-schutte.html . Man kunde inte ha valt någon bättre som NATO-chef i dagens ansträngda läge.

      1. Jag tänker att Sahlin kanske bara ville hjälpa en anställd för att få vänner som ”tar emot henne i evigheten”. Jag ser nog det hon gjorde (tänker då på mannen som fick osant intygad lön av henne) som oskyldigt jämfört med Panama-nissarnas stöld av allmänna medel i stor och välplanerad skala.

        Håller med Torsten Schütte om Merkels pondus. Hon verkar vara hederlig.

Kommentera

