Credo

imgresPlockar fram Folke Olofssons Credo eftersom jag åker till Medevi imorgon och vill ha något med mig att läsa. Tar med mig tredje delen, Andens bok, eftersom det stundar pingsthelg. Vet att man antagligen borde läsa dem i ordning men nu gör jag så här. Börjar baklänges.

Många har rekommenderat Olofssons Credo till mig, senast väldigt nyligen. Den 10 juli kommer han berätta om sitt verk på Hjelmserydsstiftelsen, jag tänkte lyssna då.

Plockar även med mig Kristin Enmarks ‘Jag blev Stockholmsyndromet.’

9789185785964_200_jag-blev-stockholmssyndromet

Trevlig Pingsthelg!

2 comments

  1. Folke T Olofsson vill tala om tro i en trolös tid – det tror jag är huvudet på spiken. Har länge frågat var kyrkan tog vägen i det offentliga rummet. I Astrid Lindgrens sagor syns den inte. Frans ska ha gått omkring i St Maria kyrka som vinjett till sitt bidrag ikväll, var det ett under? I omtaget måste det få börja om med bara tanken om Gud, t.o.m. i många gudstjänster. Däri blir vi alltmer avklädda – för att få uppfyllas. Det som kan börja med en bön om hjälp, bön om rening, kan bli en traditionell syndabekännelse, det som hände när Petrus predikade. Men då måste fler lotsa med trons fyr för ögonen. ”Vad ska jag göra frågan” till prästen måste kanske bli en fråga om vederbörande kan komma hem till mig och fira sakramentet.

Kommentera

