Tecken

IMG_3272Mitt hus i Medevi fick jag i arv av min mor. Det heter Lugnet, och jag kan tycka om det namnet, ibland är det självklart, ibland en uppmaning, men alltid en stor tacksamhet över att jag har denna plats, Lugnet, att dra mig tillbaka till. Namnet smittar, man blir Lugn där.

När jag nu kom ned i strålande vår, Pingsttid, fann jag detta betryggande. Runt hela huset är som en ring av blomster, blekblå förgätmigej, som ett tecken, som en uppmaning, det fick mig både att tänka på min mor och på Gud. Glöm mig inte.

IMG_3273

De hade även fröat av sig och landat precis invid trappen. Man kan inte gå in i huset utan att konfronteras med: Vad är det jag riskerar att glömma? Vad håller på att gå förlorat? Vad är det som ska minnas?

IMG_3274

Kommentera

