Tidskriften Pilgrim

Pilgrim-frams-2016-2-293x300 Mera sommarläsning. Tidskriften Pilgrim kom i förra veckan med sitt sommarnummer som ägnas Frälsarkransen – det pärlarmband, radband, som först träddes av Biskop Martin Lönnebo.

Tänkte passa på att göra lite reklam för detta nummer – vilket är första gången som jag medverkar i Pilgrim. Det var en ära att bli tillfrågad och här är resultatet. Så här skriver Redaktör Halldorf i sin presentation av numret:

När vi nu ägnar sommarens utökade utgåva åt Frälsarkransen, är det inte bara för att vår tidskrift är årsbarn med Frälsarkransen, utan än mer för att de är samma andas barn. Frälsarkransens genialitet består i en enkelhet som inte fuskar med kärnan, och därför aldrig blir banal. Det kan användas av den trevande sökaren och av bedjaren som vandrat länge på trons väg.

Vi har bett några av våra fasta medarbetare, tillsammans med ett par gästskribenter, att skriva personligt om sin erfarenhet av någon eller några av pärlorna i Frälsarkransen. Två relativt nykristna författare inleder. För Carolina Johansson, som saknade alla former av referensramar till kristen tro, kom Frälsarkransen som en utsträckt hand. ”Det var som om den läste mig, speglade, tog på allvar, stundtals uppfattade jag den möjligtvis som lite uppfordrande, men den bejakade längtan efter det äkta livet, det sanna livet, livet i Guds närvaro. Ansatsen talade rakt in i mig, den sa: Det är på Riktigt, Verkligt, Sant.”

Maria Küchen skriver om hur ”fiendens” erbjudande kan uppfattas som goda ting, och därför måste genomskådas. ”Med Öknens pärla mellan fingrarna får jag hjälp att identifiera och säga nej till det som leder mig vilse, inom mig och omkring mig.” Detta nej handlar dock inte om självutplåning. Eller som hon uttrycker det: ”De röda pärlorna, kärlekens pärlor, är inte solitära.”

De tre Hemlighetspärlorna (…) dröjer Liselotte J Andersson inför och biskopen i Strängnäs, Johan Dalman, ger ett vittnesbörd om den hemlighet som öppnade sig när Leonards kartong brast och alla pärlorna rann ut på golvet på Verbums kontor.

Pilgrim finns inte på nätet, så kan inte länka, men numret kan beställas Här.

Kommentera

