The tipping point

Så har Svenska kyrkan släppt sina månadssiffror för september och det ser inte speciellt roligt ut det heller. 12 460 personer begärde utträde under månaden, drygt dubbelt så många som samma månad året innan och upp från 9 211 i augusti. Det är en rätt sorglig utveckling.

Personligen och utan att ha några som helst belägg för det inbillar jag mig att hanteringen av #mittkors fått många tveksamma att göra slag i saken. Utöver det har det funnits en del andra tvivelaktiga utspel som jag inbillar mig att, om ‘folk’ är som jag, som ‘folk’ är mest. kan få ‘folk’ att ta det där steget. Som det jag beskrev i mitt förra inlägg.

Än så länge i år (januari-september)  har 60 003 medlemmar begärt utträde, upp cirka 30% från 46 895 under hela 2015, och då är det ett helt kvartal kvar av året. Siffrorna finns ma%cc%8anadsstatistik_sept-2-1  (osäker på om jag fick det där att fungera, annars kan man gå hit och scrolla ned på sidan till senaste medlemsstatistik). Inget pressmeddelande skickades ut denna gång. Man liksom bara smög in siffrorna.

Den ökade medierapporteringen har uppenbarligen inte hjälpt kyrkan, samtidigt ställer jag mig frågande till de som menar att man ska fundera över sitt lokala kyrkliga sammanhang innan man träder ur. Mycket dagligt, och gott arbete, görs i församlingarna och de är de som drabbas, menar en del. Jag misstror inte att så är fallet, men samtidigt tänker jag mig att det stora flertalet av de som lämnar har en väldigt liten, eller obefintlig, relation till ett lokalt kyrkligt sammanhang.

Nu verkar det snarast vara så att ju mer synlig kyrkan blir i det offentliga, desto fler får anledning att fundera över sitt medlemskap. Kanske ser de en paradox i att vara medlem i en kristen kyrka om de inte ser sig själva som kristna. Att kyrkan gör mycket bra saker är det väl få som ifrågasätter – men jag kan tänka mig en massa organisationer som gör bra saker men som jag ändå inte söker medlemskap i av andra skäl.

Mer och mer ser vi väl snarast en trend där individen ser på medlemskap i en kyrka som något som bör vara förankrat i eller förknippat med en personlig tro, i.e. delar man inte tro med kyrkan, kan man lika gärna gå ur. Svenska kyrkan marknadsför sig tvärtom – du behöver inte vara troende  – titta vad mycket bra vi gör – och producerar aktiviteter som allt oftare uppfattas som att ‘hen’ är rädd för att stöta sig med de icke-troende.

Jag tror inte det är rätt väg. Snarare kan man oroas för att kyrkan målar in sig i en ‘lose-lose’ situation – där de som inte är troende ifrågasätter medlemskap för att de inte delar tro, medan de troende ifrågasätter medlemskap för att de inte delar strategi. Nej, jag delar inte heller strategi. Snarast är det väl mission som måste till? Jag tror tyvärr inte att vi nått the tipping point, den ligger framför oss, raset har knappt börjat, givet nuvarande strategi.

I det personliga troslivet försöker jag ta ny sats denna höst. Ser fram mot månadsslutet. Jag har lyckats tillskansa mig biljetter både till eventet i Friends Arena, som jag hade hoppats skulle vara Gudstjänstlikt, men som verkar vara mer av en artistparad låter det som med Kattis Ahlström som programledare, lite synd kan jag tycka, men har även biljett till mässan dagen efter. Ja, ser fram mot Påvens besök.

Jag har också anmält mig för att nästa termin volontära på Berget och ska boka in en provvecka nu i höst, som förhoppningsvis kommer följas av flera veckor i vår. Längtar efter det, en bönegemenskap med daglig mässa, någon vecka varje månad.

5 comments

  1. Nej, ”The tipping point” är inte här än, men den närmar sig med stormsteg, reformationsjubilèet kan bli the turning point, om vår kyrkas ledning int kan hantera ”festen”.

Kommentera

