Lucka 3: Adventskalendrar

img_3984Apropå adventskalendrar så hoppade jag över att inhandla en i år. Jag frågade yngste sonen på ett retoriskt sätt typ: Du vill väl inte ha adventskalender längre? och först sa han att det var lugnt, men sedan kom den, den där tillrättavisningen, utsagd på ett sådant sätt att jag gav mig ut för att införskaffa en.

Han sade: ‘Mamma, det är första gången som vi inte har adventskalender’, kanske var det mer ett konstaterande men jag hörde något anklagande i det. Så, det blev adventskalender.

Mina barn var små innan trenden kom med present-kalendrar, så jag slapp det kravet, men de fick varje år en chokladkalender och en chokladbit till frukost under adventstid. Annars var jag snål med godis så de minns den där chokladbiten. Godis till frukost. Det fanns något förbjudet i det. Det är också ett adventsminne. Numera är de båda rätt hälsoinriktade, och har växt ur TV:s Adventskalender, de är 16 och 19, så när jag sent omsider begav mig ut för att köpa kalendrar blev det var sin Triss kalender. Vi har kommit överens om att eventuella stora vinster delas.

Med denna rätt långa inledning vill jag bara säga att jag är medveten om att mitt val av kalender knappast kan sägas främja julens kristna budskap, snarare tvärtom, jag har ingen ursäkt för det annat än att det inte är helt lätt att hitta julsaker som går tillbaka till den där natten i Bethlehem, och kanske är det just därför som jag ändå hoppas på en kyrka som är annorlunda, som rycker mig ut ur mig själv. Jag vet att det svensk-kyrkliga initiativet med den alternativa julkalendern fått mycket gillande – själv är jag kluven.

alternativ-julkalenderFinner uppmaningarna beskäftiga – Ät vegetariskt – Fråga någon hur den mår – etc. Eftersom den även innehåller uppmaningar som: Baka en kaka till ditt arbetslag – antar jag att den riktar sig till vuxna även om tilltalet är på dagisnivå.

Det råder väl rätt stor samstämmighet i analysen att kunskap om den kristna tron är på nedåtgående. Vem ska ta på sig att försöka motverka den trenden? Vad är problemet med Svenska kyrkans alternativa adventskalender? Jag skulle säga, där finns inte ett ord om Kristus, Jesus, bara en massa uppmaningar som i princip alla kan stämma in i. Det finns inget i denna kalender som jag inte kunde stämma in i långt innan jag ‘blev frälst’.

Adventstiden handlar om något annat. Vem påminner oss om det?

(Hade tänkt skriva om Folke Olofssons Credo – dag 3 som i C – nu fattar jag mig kort, Rekommenderar, läs!)

2 comments

  1. Jo, skriv om ”Credo”, vad tycker du? Blev så glad att de kom, införskaffat alla tre delarna, håller på med första delen och gläds åt Folkes förmåga att dela med sig av sina djup kunskaper om kristen tro! Viken skatt!
    Apropå adventskalender, fick tag i ”scouternas”, som är en kopia av barnens adventskalender från 1949. Inga överraskningar, klassisk, två ljus idag och man vet säkert vad som döljer sig bakom lucka 24! Allt gott, god fortsättning på advent!

Kommentera

