Lucka 4: D som i Dagen

Dagens texter och tema är ‘Guds Rike är Nära’ – vet inte hur väl jag levde efter det idag. Det började bra. Jag kokade risgrynsgröt redan vid 8-tiden på morgonen, vi har det som tradition, risgrynsgröt till frukost på AdventsSöndagar, och julafton, men sonen sov väldigt länge, och jag ville vara hemma då han vaknade, för att tända ljuset, det blev som det blev. Firade inte mässa idag. Städade, inköpte julblommor, tränade på gymet, så gick en dag av mitt liv.

Lyssnade inte till radions Gudstjänst, men fick mig denna predikotext till livs. Bra tycker jag. Tack Patrik. Läs här.

”Omvändelse är nödvändigt.” Det är inte så ofta man hör de orden, det finns en rädsla för att uttala dem, som ville man skona sina syskon, men de är så nödvändiga. Vad vi vänder oss från, vad vi vänder oss till. Det handlar om liv, vad vi lever för, och i. Läser inte de tre orden som uppfodrande, de inger hopp i mig, det finns en annan väg. Omvändelse är nödvändig, att ta den på allvar. Att vända om, det tar ett liv.

Guds rike är NÄRA läser jag som en rumsrelation snarare än en tidsrelation. För Gud är tid inget hinder, det handlar inte om snart, det handlar om Nu. Gud är nära, Är här, var är vi?

En Gudsbild den 2:a Advent: Vi tänker oss att vi söker, vad sker om vi omvänder oss? Att det är Gud som söker, vill oss? Frågan blir då denna: Varför gömmer vi oss?

Frestelserna är många. Guds rike är också ett val, Nu. Här. Antingen så säger vi  Ja eller Nej till det. Gömmer oss, eller inte.

4 comments

Kommentera

