Uppropet

När jag skrev under Uppropet hade jag inga tankar på att jag även borde finansiera det. Det är förvisso ingen som har hävdat att jag borde göra det, saker och ting faller olika. Ser upprop mer som opinionsinlägg. Desto fler underskrifter desto mer tyngd. Vi tycker annorlunda än de som bestämmer, det borde man väl kunna få visa?

Faktum är att jag blev lite hemlös denna höst – det är kanske ett starkt ord att använda – det finns verkligt hemlösa men jag hittar inget bättre ord. Jag har årskort på stadens simhallar och just den ritualen, att gå till badhuset har varit definierande för mig, för min arbetsdag, måndag morgon, Liljeholmsbadet, en bra start på veckan, fredag eftermiddag, Forsgrenska badet, ett bra avslut. Och så alla dessa efter-deadline bad, att skicka iväg en text, att ta paus, gå till badhuset, sträcka ut sig, avsluta något, växla om, och så nybadad komma tillbaka, påbörja något nytt.

Det hände sig denna höst att Forsgrenska badet stängde för renovering, samtidigt som Liljeholmsbadet fick besöksförbud. Även GIH har stängt. I Stockholm finns nu Eriksdalsbadet och Kronobergsbadet. De är överfulla. När jag började utforska andra bad längs T-banan upptäckte jag att Stockholms Stad sålt ut en rätt stor del av de pooler som tidigare drevs som kommunal verksamhet. De har blivit Actic.

Liljeholmsbadet är speciellt, som en församling, jag har sagt det förr, en plats för de trogna, men öppen för alla. Vi behöver sådana platser. Som blir till mötesplatser, som hålls uppe av de återkommande gästerna, som engagerar.

Läs mer här.

Liljeholmsbadet har haft, hemska tanke, separata badtider. Måndagar är kvinnodag. Fredagar är männens dag. Är det helt inkorrekt av mig att vilja bevara det? Antar det. Vet inte hur man ska tolka DO:s utslag. Här.

(Anledningen till de separata badtiderna på Liljeholmsbadet var att man hade nakenbad, måndagar och fredagar, även det rätt unikt. För några år sedan slog dock Stockholms stad ned på detta förfarande, man hävdade att det av hygieniska skäl måste vara badklädestvång. Har ohyggligt svårt att se att badkläder skulle bidra till bättre hygien än en naken kropp.)

Så jag skrev under, uppropet. Läs mer om det. Och skriv under. Här.
Värt att bevara. På så många plan.

7 comments

    1. Det finns en cynism i det, att härleda allt till negativa orsaker. Jag håller med och har speciellt svårt med de som trackar ned på det kyrkliga uppropet med ord som Då Kan Väl Ni Betala. God Jul sinom tid!

      1. Ja, precis, se min tidigare kommentar ”den obotfärdiges förhinder”.
        God Jul till Dig också 🙂

  1. Ökenmodern, Amma Synkletika, sade att om man har svårt för att göra gott, ge bort, eller om man gör gott för sin egen skull, ska man ändå ge. För den som får, mottagaren, den som lider har inte privilegiet att fundera kring motivation, den är hungrig. Och, hon menade också att även om man initialt ger av själviska själ, så kommer givandet i sig själv förändra en. Man gör det som Gud vill och det skänker, sinom tid, insikt. Jag kan tycka att ett sådan företagare som Akelius – vet inte om du såg hans julupprop men han utmanade företag att skänka pengar till Syrien och lovade att matcha allas insatser, det var genom DI, och även om det, ja, kan ses som en PR kupp så, tja, bättre med sådana kupper än inga alls.

    1. Ja, jag läste om Akelius och det är ju som du säger – för det behövande gör han stor nytta med sitt sätt – så då får udda vara jämnt.

Kommentera

