Sarahs Födelsedag

img_4057Föresatsen med dagliga inlägg föll på att jag de senaste kvällarna varit extremt trött och stupat i säng under täcket, men lägger upp lite bilder.

Det har gått en vecka som samtidigt känns lång och kort. Jag trodde för en vecka sedan att jag skulle tillbringa mesta delen av tiden här med att sortera kläder, men så har det inte blivit. Har haft väldigt varierande arbetsuppgifter. Idag stod jag i supermarketen som är det utrymme som Bridge2Refugees iordningställt för matutdelning. Det kommer färdiglagad mat via militären dagligen men genom the Supermarket ges flyktingarna möjlighet att komplettera maten, främst med färskvaror.

img_4058På den här disken framför hyllorna står det vanligtvis lådor med grönsaker de dagar som Supermarket är öppen idag hade vi inga – dels på grund av helgerna, det var inga deliveries igår på grund av Annandag Trettondag och dessutom har vädret, snön, ställt till det. Alla grönsaker, samt även ägg, köps in lokalt från donerade pengar – det är rätt otrolig i sig, givmildheten. Tack.

Ransonen består annars av basvaror som socker, mjöl, pasta, tomatsås, yoghurt, tonfisk – allt donerat av organisationer eller företag, samtidigt som det finns fria hyllor med hygienartiklar, även de donerade, med till schampo, tvål, bindor, hudkräm, kondomer, etc. Vet att jag tidigare skrev om lådorna med hårfärgningsmedel som jag fann lite udda att vi hade så många av men vi ställde ut dem idag inför torsdagens supermarket och enligt Sarah så är de mycket eftertraktade. Kan förstå den. Längtan efter att göra något så konkret, som att tona håret.

Idag hade vi dessutom möjlighet att dela ut en stor burk honung – från en lokal bislungare som kom igår med 100 burkar honung – tack vare donationer via en Svensk volontär!

img_4059Vi har listor över alla rum och hur många som bor i dem, de inkluderar även åldern på de boende. Ägg är eftertraktat, gravida och ammande kvinnor får ett extra ägg och extra yoghurt, familjer med små barn får också extra yoghurt.

Dagen, idag, hade flera höjdpunkter. En man kommer in, ganska ung, runt 30, jag bläddrar i listan och ser att familjen består av 5, varav en gravid, det var mitt jobb idag, att hälsa välkommen och stämma av rumsnumret men när jag ropade ut 5, en gravid, korrigerade han mig glädjestrålande, no, no, we are six! – och halade fram mobilen och visade bilder på den nyfödde. No longer pregnant, we are six!

img_4064Dessutom fyllde Sarah, som tillsammans med sin son driver Bridge2Refugees år, så vi fick besök av fantastiska barn som gjort de finaste korten till henne, hon är mer än en eldsjäl, hon är ett mirakel. Så mycket kärlek. Är tacksam över att ha få gjort hennes bekantskap. img_4063 Snacka om att göra skillnad. Vilken inspiration.

img_4056Det har fortsatt att snöa. Det är mycket kallt, minus 10 och blåsigt. Det är som det är. Jag bor på ett hotell i staden, och har det varmt och skönt, det går verkligen ingen nöd på mig, och vi firade Sarah med tårta ikväll. Hennes bästa födelsedagspresent är mer pengar att köpa honung för, eller grönsaker, ägg. Vill du donera pengar så gör det via eller swisha mig på 070-6986245 så tar jag ut det direkt i bankomaten och ger till Sarah. Nöden är stor. Många tjugor små.

One comment

  1. Låter som det är på riktigt! Håll ut till slutet. Räkna med en utskällning som gör att du vill åka hem. Om du stannar efter tre tror jag att jag börjar beundra dig! Får man skriva så i en kommentar??

Kommentera

