Kristi Himmelsfärd, och min Vänninekör

Kristi Himmelsfärd lämnar ett sorts vakum efter sig, försöker föreställa mig hur det var, hur det är. Vi dödade Gud, satte Sonen på ett kors, det dödade inte Gud, han uppstod, på den tredje dagen, han levde som död mitt ibland oss, vi fick en påsk, evigheten kom in i världen.

Påsktiden går mot sitt slut, Sonen skall åter till fadern, vi går in i ett andra vakum, detta mellan påsk och pingst. 10 dagar av ovisshet, innan Anden kommer. Jag är priviligerad, går in i denna tid med vissheten om Pingsten, jag vet att den kommer, den är redan här, Andens tid.

Två kommunikativa saker apropå det där med Andens tid. Jag skrev på FB, och delade två bilder. Dessa.

”Varenda människa är omsluten av Guds kärlek,” påpekar han. ”Det är därför vi kan uttrycka att vi förlåter gärningsmännen, och älskar dem.” Jesus sade: Älska din fiende, det finns en uppmaning i det, att se bortom, djupare, att ingen avskriva, det är extremt provocerande, att säga så, att mana till möjligheten att älska terroristen. Det är också på sitt sätt befriande. Det finns en väg. Kristus visar oss den. Den heter kärlek, det är en väg som förändrar oss. Är i efterdyningarna av Biskop Thomas besök i Sverige och när jag försökte förklara för mina väninnor vad det är med honom som gör honom så stor, i mina ögon, sade jag: Han ser ALLA människor som vore de heliga, att vara i hans blick är underbart, det finns en sanning i den, och ett krav, som jag vägrar tro att jag är den enda som längtar efter. Vi är många. Vi är alla skapade i Guds avbild. Detta är en jätteviktig text. Från Kyrkans tidning. Fotar från pappersupplagan. Hittar inte texten på webben alls? Ändå är det just så här, som jag älskar när kyrkan talar. Heja Kyrkan! Avbild söker sin urbild.”

———-

Biskop Thomas är alls inte okomplicerad för mig, han ställer på sitt vis krav, och i hans närhet känner jag mig tvingad. I fredags, innan han skulle åka från Sverige vaknade jag med en sådan stark känsla av att vilja bli välsignad av honom. Det fick mig att känna mig lätt galen. Tur att jag har en vänninnekör i det, att anropa, citerar från i fredags, tog mod till mig, gick dit, skrev följande till min vänninekör (Det är alltså en Messenger Grupp, på Facebook, bestående av mig och fyra andra kvinnor i min ålder, mina Bästisar om man säger så).

JAG: Jag sitter utanför där Biskop Thomas bor, vid Ersta, och samlar mod för att skicka honom ett SMS och höra om han kan komma ut och Välsigna mig. Vet att han är på sitt rum. Han blir snart hämtad till flygplatsen. Känner mig som en Stalker.

Vänninnekören: ja, som en… groupi?? 😉

JAG; Jag är tokig. Helt galen. Men har messat honom nu och sagt att jag sitter här. Så får man se.
FRI 11:56AM

Vänninekören 1: ❤️

Vänninekören II: Oturligt jag missade biskopen

JAG: Han kom. Galenskap lönar sig.

Vänninekören I.

❤️❤️❤️❤️❤️❤️

Vänninekören !!. så vad hände?

JAG: Vi pratade lite i solen – om att get lost in God – och om mina behov att ‘kontrollera’ Gud. Sedan gick vi in i Kyrkan och bad. Sedan lade han sin hand på min hjässa och välsignade mig – på Koptiska – och blåste stilla över min panna. Gudsvinden! Känner mig Hög som ett Hus – måste tagga ned lite!

Vänninekören:
låter som du fick det du frågade efter och är lycklig för det 😊

JAG: Ja. Och stolt över mitt mod. Höll på att springa där ifrån flera gånger.

Detta slog mig, efter mitt stalkande beteende, att jag känner inte en enda präst i den Svenska kyrkan som jag kunde vara likaledes fattig inför, och samtidigt lika längtande. Det är som det är. Tack för min väninnekör.

TILLÄGG: Fast nu när jag läste detta igen kom jag på att jag visst vet i alla fall en präst som jag tror skulle förstå om jag satte mig utanför hans hus och messade och bad om att få Välsignelsen. Tack för det med.

10 comments

    1. Det var en annan sak som biskop Thomas pratade om. Han uppfattar inte Sverige som sekulariserat – tvärtom som mycket andligt – men andligheten är i det privata, i naturen, etc, Svenskar saknar ett gemensamt religiöst språk, och det kan göra det svårare att leva ut sin religiositet, andlighet. Jag kan känna igen mig i det – kände mig lite knäpp som längtade efter Välsignelse (jag hör aldrig andra människor prata om det) men i Egypten är det ju alltid folk som kommer upp till honom och ber om bön så det är inte ‘konstigt’ där. Hans uppmaning var att kristna i sverige har ett speciellt uppdrag att tala om sin tro, jag går i kyrkan, etc, och det var väl lite därför också jag delade ovanstående lite speciella minne!

  1. Det händer här också, men det är inte något människor pratar om – kanske för att de inte har någon väninnekör utan känner sig ensamma i sin tro. Jag har varit med om det många gånger och som människa, kristen och präst gör det mig alltid lika glad och tacksam.

  2. Jag tror jag förr har skrivit att jag undrar inför din Kristi Himmelsfärds bild, med det sista av Jesu fotsulor i blickfånget?! Som om himmelen liksom suger upp honom?
    Jag tror tvärtom att han öppnar upp himlaperspektiven, från det mörkaste hörnet fram till den himmelska stadens portar. Prästen är satt att vara himmelens händer och röst mitt ibland oss. Att be om välsignelsen i Jesu namn tror jag är att öppna himmelen också för mig! Det avgörande är att det görs i Herrens, i Faderns o Sonens o den Helige Andes namn. Kanske lättare om det sägs på ett annat språk!

    1. Ja, det ser onekligen ut som om Jesus försvinner, blir uppsugen, i denna bild. Jag måste fundera på varför den, och andra av Dalis bibelbilder, talar så till mig. Jag tycker egentligen inte om Dali så där supermycket – hans stora surrealistiska verk – men fascineras av hans tolkningar av korsfästelse, himmelsfärd, skapelsen. Håller med i ditt perspektiv ovan – att Jesus öppnar evighetens portar – men tänker också att tiden mellan Himmelsfärd och Pingst liknar den mellan långfredag och påskdag – att Jesus försvinner, för en tid, för att visa sig igen.

      1. Tronen är inte synlig för det mänskliga ögat men verkan då apostlarna tänds som offerveden på brännoffersaltaret!

Kommentera

