Rom 7:1 – Det goda som jag vill

Det är bara 89 dagar kvar nu till Kyrkovalet, som för övrigt detta år infaller på min födelsedag, den 17 september. Det är klart att man som kyrklig medlem bör rösta, men jag kan fundera över det, om man ens ska vara medlem, och över min tilltagande trötthet över den kyrka som ändå, på något vis är min. Som jag döptes in i, men som jag samtidigt inte alls känner mig delaktig i. Som får mig att tänka att Mitt Dop handlar alls inte om medlemskap i Svenska kyrkan, dopet är något helt annat, en öppning, en rymd in i något, det eviga livet.

Det är så att jag slutat bry mig om den Svenska kyrkan. Vet inte om jag ser det som en förlust, det var ett skeende som drogs till en punkt, ändå kan jag komma till smärtpunkter då jag vill reagera. Bordet, jag säger bara det, reformationsbordet för 4 miljoner som ska placeras på kyrkbacken i Uppsala. Läste ÄB:s försvar för den satsningen. Bra konst väcker alltid debatt. Här. Så självsäkert, så härskande, så partipolitiskt, så pinsamt. Måste kyrkan befinna sig i det träsket? Vet inte. Det är där ÄB vill befinna sig. Det är synd. ”Bra konst väcker alltid debatt.” Så begraver vi den diskussionen.

Samtidigt. Det har kommit nya utträdessiffror. Maj blev den 25:e månaden på raken med ökande utträden, upp 26% från året innan, från 4,785 till 6,040. So far this year, 29,543 utträden, upp 48% från 19,902 året innan. Här. Det kommer antagligen vända i Juni, det vill säga utträdena i Juni kommer vara färre än året innan, ni minns, Aftonbladet, Dagens Eko, vidlyftiga församlingsresor, utlandsförsamlingarna, det kommer säkerligen Kyrkans tidning ta fasta på, spinna något positivt av. Det är som det är.

Tänker på Paulus ord en kväll som denna. ”Det goda som jag vill, det gör jag inte, men det onda som jag inte vill, det gör jag” (Rom 7:1).” Vet inte om jag befinner mig i det onda eller det goda när jag tvivlar på just detta: Att Svenska kyrkan vill det goda (Kristus) i mig, den tycks befinna sig någon helt annanstans.

Hue går man vidare?

Svenska kyrkan har öppet mål, men den vill inte göra sig viktig för de andligt sökande som vill den. Känner mig inte ensam i att uppleva det, från SvD i veckan: The Benedict Option. ”Den heliga Benedikt av Nursia (480–543) flydde det depraverade Rom, tillbringade tre år i en klippgrotta för att sedan inte bara bli Benediktinordens utan hela det västerländska munkväsendets grundare. Instinkten bakom Benedikts agerande skulle man kunna säga var denna: i en tid när kristendomen är hotad krävs för dess överlevnad att de troende samlar sig i täta, avskilda gemenskaper, bevarar och går tillbaka till rötterna av den egna traditionen, så att den sedan på nytt kan ge världen av det goda den har att erbjuda.” Här.

Och så lite Lou Reed på det. ”You can’t depend on any churches. Unless there’s real estate you want to buy.”

It takes a busload of faith to get by,

9 comments

  1. Gå troget och stadigt i Frälsarens spår, och kraft till din vandring av honom du får. Hans börda är ljuvlig, åt honom dig giv. Han giver dig nåd till edvinnerligt liv. (Sv Ps 565:4).

  2. Bästa Carolina,

    Har sedan länge (ja, mycket länge) undrat varför du ändå stannar i det där partiet. Jag kan inte förstå det. Kan du förklara för mig igen?

    Ärlig fråga från gamle grannen
    Johan Selander

  3. Vilket ”parti” syftar grannen Johan på? Brukar inte grannar fråga ärligt?
    Kyrkovalet – en möjlighet att tillskynda någon något bättre!
    Jag tänker att det otroliga är att det ö.h.t. finns något som gör anspråk på kristen gemenskap i ett land som detta – efter alla dessa år – alltså i linje med grannens fråga (tillsammans med de flesta grannar som frågar!)
    Hur nära finns grannen som uppmuntrar på söndagsmorgonen?

    1. Jag tror att en kyrka som så tydligt som den svenska sätter politiken före själavården får räkna med att till slut uppfattas som i första hand ett politiskt parti.

      Och dessutom, Jonas: på vilket sätt skulle jag ha frågat oärligt?

      1. Ok. Jag trodde att du kanske menade kristendomen som sådan.
        Intressant vändning på vad som skulle vara anledning att lämna en kyrka.
        Men jag tror att det t.o.m. finns människor som lämnar landet för den andliga fattigdomen som vi lever med. Hela det svenska samhällsprojektet det förra seklet har handlat om att sätta parentes omkring det metafysiska, med kulmen i 68-vändningen. Den vågen delar vi med hela Europa.
        Din egen försäkran antydde att det ev inte skulle vara ärligt.
        Om man inte stannar i partiet – vad ska man göra då?

  4. Om man inte vill stanna i partiet, ja, vad göra då? Inte lätt! Söka sig till en kyrka som sätter själavården främst – eller försöka leva som kristen utan kyrka. Avgörande blir det egna förhållandet till Kristus. För egen del har jag stor sympati för Simone Weils hållning: så länge jag inte fått ett tydligt tecken på att Gud vill något annat, stannar jag utanför alla kyrkor. Det kan finnas en mening även med utanförskapet.

    1. Tack för tanken. Frågan är väl vilken kyrka som sätter själavården främst om inte reformatorisk tradition skulle göra det. Jubileumsåret borde väl i första hand handla om de 95 teserna, om bot och bikt och glädjen i syndernas förlåtelse.

      1. Jag måste få lägga till ett tips som jag fann denna kväll: Islossningen: Peter Lorenz ellergrens teologi och hans själavård (av Christian Braw 2017).
        Senare delen av baksidestexten: ”En av hans många adjunkter var Jonas Sandell, far till sångarförfattarinnan Lina Sandell. I hennes sånger har Sellergrens själavård nått ut över hela världen.
        Islossningen sätter in Sllergrens gärning i ett stort, europeiskt sammanhang. Det klarnar att Sellergrens förkunnelse och själavård präglats av den evangeliska ortodoxi som han först mötte i katekesen. Hans teologi är själavård, hans själavård är teologi. Han förstod och kunde förklara Guds olika sätt att vara mot människor i olika situationer. Han visste hur en levande tro på Jesus kommer till, mognar och växer. Därmed har Sellergren förblivande insikter att ge till vår tid.”
        Glad Midsommar!

Kommentera

