Uppståndelsetid: Helig Vrede

Kom just hem från en filmkväll med min bokklubb som slutade läsa böcker, vidgade sig. Vi såg 3 Billboards outside Ebbing. Jag var inte förberedd på att det skulle vara en så tung film. Det är en bra film. Men svart.

Läste DN:s recension nu när jag kom hem och den är bra, fast jag tycker inte att filmen handlar om hur man förvandlar en bottenlös sorg till helig vrede, eller, jag såg ingenting befriande i filmen. Helig vrede är just det för mig, befriande, vill befrielse.

Det är en film om att hantera sorg, och skuld, men jag kände mer att den konfronterade mig med en bottenlös sorg som förvandlas till hat, inte till helig vrede, till dess motsats, viljan att döda, och det kan väl aldrig vara konstruktivt, inte i längden. Man får inte fastna i det. Men, filmen är intressant i hur ingen är svart eller vit. De goda är onda och de onda är goda. En tänkvärd film, om man är på det humöret. Och just nu är jag inte på det humöret.

Tänker att Uppståndelsetid handlar om att söka vara i det goda.

Det är ur det perspektivet antagligen något positivt att en filmrecension anno 2018 tar upp just det begreppet: Helig Vrede.

Läste ni förresten vår Ärkebiskops långa svar i DN apropå mirakel? Det gjorde mig ledsen. Vad är det med Svenska kyrkan som gör att den inte vill möta människor? Den vill bara mästra? Varför? Så möter man ingen. Det kommer inte attrahera någon. Vadan denna vilja att döda.

Jag reser imorgon till Egypten, det är en fakir-resa, vi lämnar Arlanda 18:30, byter flyg i Istanbul, ankommer till Sharm-el-Sheik typ 4 på morgonen, för vidare transport till Katarinaklostret. Lång dags resa genom natt. Finns det WiFi på klostret skickar jag dagliga rapporter!

Antje Jackelen: Kyrkans symboliska tolkning är ingen nytt. Här.

Three Billboards outside Ebbing. Recension. Här.

Och en bild, över lyckan jag kände där, den kan inget ta ifrån mig.

2 kommentarer

  1. Jo, läste båda artiklarna och min första reflektion var att vi har en ärkebiskop som har brist på empati, som saknar förmåga att höra ropet ”Hjälp oss tolka!”. Tro kan aldrig jämföras med ”empirisk bevisning”, tro är tillit eller hur?
    På en punkt har hon dessutom helt fel ”kyrkofäderna” menade inte att Kristi födelse, i de troendes hjärta, var var enda vägen utan att tron måste bli personlig och därmed också inkarneras i hjärtat annars var det bara en etisk lära!!!
    Det mest osmakliga är nog meningen ”Det seriöst arbetande förnuftet kan inte undgå att bli teologiskt intresserat.”
    Själv tror jag på uppståndelsen mm, det som lärljungarna berättade, som vi har återberättat i 2000 år, hur det gick till, det vet jag inte och bryr mig inte om att förstå, jag behöver inte det, Det fyller mig med stor glädje, det räcker!

  2. Jag resonerar så här om under:

    En nyrik som läser Magdalena Ribbings ”Vett och etikett” från pärm till pärm och följer alla regler slaviskt – han/hon uppfattas som dödstråkig. En person som alltid struntar i alla uppföranderegler – den är bara ett irriterande skoskav. Gentlemannen följer etiketten för det mesta, just för att någon enstaka gång kunna bryta mot den med finess, för att få fram ett budskap.

    På samma sätt är det med under: En värld helt utan under, avmytologiserad med teologen Rudolf Bultmanns bultsax som klipper bort allt övernaturligt – den är platt och hopplös. En värld där det händer under jämnt och ständigt – det blir en magisk värld, rena Harry Potter, fullständigt oförutsägbar och otrygg. Ingriper Gud föredrar han att göra det inom ramen för sin egen skapelse, naturlagarna, som när vinden blåste bort vattnet i havet, så israeliterna kunde fly från farao, Men – någon gång bryter Gud mot etiketten och låter undret ske – inte som självändamål, men för att bryta vägen! Jesu uppståndelse är det viktigaste exemplet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s