Domsöndag & Dopdag

‘Och var och en som inte fanns uppskriven i Livets bok kastades i den brinnande sjön.’

Jag är inte rädd. Minns min dopdag.

Citerar:

”Gud, du som ensam räddar från allt ont, befria Eva Carolina från mörkrets makt, skriv hennes namn i Livets bok och bevara henne i ditt ljus, nu och alltid.

I samma stund som han säger de orden vet jag att det redan har skett. Jag står redan skriven i Livets bok, och Gud är en penna, ett ljus, som ska lyfta mig ut ur mörker, som ska leda mig ut ur skuggornas dal och skriva mig fram.

Skriv hennes namn i Livets bok.

Det är redan skrivet, vill jag viska till prästen. Fatta!, det står redan skrivet! För i den stunden, och detta är mitt Dop, är jag för en sekund alldeles salig. Jag är redan framme. Jag står redan skriven. Jag bär universum inom mig och ingen kan ta det ifrån mig.

Det kommer inte alltid att vara så. Jag vet att i samma sekund som jag lämnar denna trygga ritual och går ut i världen så kommer tvivlen att anfäkta mig. Det är som det är. Mänsklighetens villkor. Men där, vid dopfunten, när det sker, är sanningen helt igenom min.”

Gud, Bevara mig, oss, i din sanning, i ditt Dop. Låt ingen ta det ifrån mig.

2 kommentarer

Lämna en kommentar